Infostart.hu
eur:
387.04
usd:
328.59
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: police.hu

Életmentő üzenete van a rendőrségnek és a Heim Pál gyermekkórháznak

CsaTTlakozz elnevezéssel új országos rendőrségi kampány indult, amely a biztonsági öv fontosságára hívja fel a figyelmet.

A rendőrség és a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet közös sajtótájékoztatóján elhangzott: 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára szeretnék csökkenteni a közlekedési balesetben elhunyt áldozatok számát, ezért indították figyelemfelhívó kampányukat, amelyhez elsőként a gyermekkórház csatlakozott.

A passzív biztonsági rendszerek használatáról végzett reprezentatív rendőrségi kutatásból kiderült, hogy a személygépkocsikban még mindig meglehetősen alacsony az övviselési arány, sőt a gyermekek jelentős része is úgy utazik autóban, hogy nincs biztonságosan rögzítve. Az adatok azt mutatják, hogy

az elöl ülők 88 százaléka, a hátul ülők 57 százaléka használja a biztonsági övet, a gyermekeknek pedig csupán 60 százaléka utazik biztonságosan rögzített módon

- közölte Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.

Magyarországon 1976 óta kötelező a biztonsági öv használata a személygépkocsik első ülésén, 1994 óta a hátsó ülésen is, 2002 óta pedig gyermeket is csak úgy szabad szállítani, ha a biztonságáról a felnőttek gondoskodtak. Ennek ellenére 2022-ben 134-en haltak meg és kétezren sérültek meg úgy autóbalesetben, hogy nem használták az övet. A gyermekek közül tavaly ezren sérültek meg, négyen pedig életüket vesztették, mert nem voltak bekötve, illetve rögzítve - mondta a főosztályvezető.

A kutatás azt is megállapította - folytatta - hogy ha csak tíz százalékkal magasabb lett volna azok száma, akik bekötik magukat, akkor tavaly 65 áldozat túlélte volna a balesetet.

"Aktív részesei szeretnénk lenni a rendőrség által most elindított figyelemfelhívó kampánynak, mert naponta látjuk, hogy milyen következményekkel jár, ha nem megfelelő módon használják az autóban a biztonsági rendszereket" - mondta Nagy Anikó, a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet főigazgató főorvosa a sajtótájékoztatón.

A közlekedési balesetben meghalt gyerekek között a 15-19 éves fiúk vannak a legtöbben, de az elmúlt időszakban emelkedett az ennél fiatalabb iskolás korú elhunytak száma és még mindig magas az egy évnél fiatalabbak haláleseteinek száma is. A főigazgató kifejtette: végtelenül szomorú, hogy a 21. században, a modern autók korában, amikor a gyermekülések életkorokhoz, divathoz igazodóan is széles választékban kaphatók, nem használják rendesen az emberek ezeket az eszközöket.

Fontos, hogy az első ülésen csak kikapcsolt légzsák mellett szabad babaülést szállítani, mert az esetleges baleset következtében berobbanó légzsák a csecsemőknek akár halálos sérülést is okozhat. A szülőknek mindent meg kell tenniük azért, hogy a gyermekek megszokják "az automatikus, pár másodperces folyamatot.

Nagy Anikó külön felhívta a fiatalok figyelmét arra, hogy kapcsolják be az öveket, ha a szülők nem teszik meg.

A rendőrség számára készült felmérés szerint minden harmadik gyermeket nem megfelelően kötnek be az autóban, így ők szüleik gondatlansága miatt fokozottan ki vannak téve sérülésveszélynek - mondta el az InfoRádiónak Óberling József. A beszélgetés alább meghallgatható.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×