eur:
410.96
usd:
392.54
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér

A légimentést forradalmasítja egy magyar fejlesztés

Elektromos légitaxin dolgozik egy startup.

Az Orca nevű cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mely a légimentő szervezeteket támogatná egy költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldással.

Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg az elektromos légitaxik területén. Az iparág becsült mérete 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, mellyel elsősorban a légimentést kívánja forradalmasítani. Ez a jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos-hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Mindennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

„Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől. Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad” – hívta fel a figyelmet Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője.

A koncepciót többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít meg és hamarosan tesztel, hogy kipróbálják a kontrollt, a felületek egymásra hatását és tesztrepülést hajthassanak végre.

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép előrehaladásába is besegítenének.

A kéttonnás gép összességében több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni akkumulátorának feltöltésével.

Együttműködési megállapodást kötött az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 22:19
×
×
×
×