eur:
411.2
usd:
392.57
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Wikipédia

Elbúcsúzott a világ egy legendás repülőtől

Megtette utolsó útját a világ utolsó, kereskedelmi forgalomban használt, utasszállító Boeing 727-ese, kivonta háromhajtóműves keskenytörzsű gépeit az Iran Aseman Airlines.

A gép utoljára EP 851-es járatszámmal január 13-án, egy iráni belföldi útvonalon szállított utoljára fizető utasokat Záhedánból az ország fővárosába, Teheránba - írta az airportal.hu.

A légitársaságnál a négy 727-es több, mint két évtizedig üzemelt jelentősebb balesetek nélkül. A háromhajtóműves repülőgépeket még az Iránnal szemben bevezetett amerikai szankciók miatt bekövetkezett alkatrészhiány mellett is repülőképes állapotban tudták tartani. A cég azonban tavaly úgy döntött, megválik a mára végleg kiöregedett és elavult típustól.

Legendás háromhajtóműves

A 727-est az amerikai Boeing repülőgépgyártó fejlesztette ki az 1960-as évek elejére. A prototípus 1963 február 9-én hajtotta végre első repülését, három Pratt & Whitney JT8D sugárhajtóművel felszerelve, ez a típus későbbi sorozat gyártása alatt szinte változatlan maradt.

Az alig egy éves, sikeresen zárult tesztprogramot követően a 727-100-as 1964 február 1-én kereskedelmi forgalomba is állt az Eastern Airlines színeiben.

A típus az egész világon népszerűnek számított,

az USA-ban akkoriban az összes, viszonylag nagy piaci részesedést birtokló légitársaság, például a United Airlines, az American Airlines, és a Delta mellett az azóta megszűnt Pan American World Airways és a Trans World Airlines is vásárolt belőle.

Európában magán és állami kézben lévő légitársaságok flottájában is megjelent, a Lufthansa, Air France, Alitalia és Iberia példáját követve forgalomba állította az akkor szovjetbarát politikát folytató ország, Jugoszlávia állami légicége, a JAT is.

Az 1800 feletti példányszámban legyártott típust leginkább az 1980-as és 90-es években elterjedt modernebb, kevesebb hajózó személyzeti tagot igénylő típusok szorították ki, mint az európai Airbus A300, a rövidebb útvonalakon pedig a Boeing egy másik típusa, a kéthajtóműves 737-család jelentette a modernizációt.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 21. 22:19
×
×
×
×