Az 1460 körül készült festmény, amelyet az urbinói Galleria Nazionale della Marche őriz, már öt évszázada intenzív spekulációk tárgya. A titkot azonban végre megfejtette valaki -legalábbis ezt állítja a történészprofesszor most megjelent "Piero della Francesca és az orgyilkosok" című könyvében.
Bernd Roecknek meggyőződése, hogy bár a festmény - címe szerint - Krisztus megkorbácsolását ábrázolja a keresztre feszítés előtt, az oszlophoz kötözz alak valójában a meggyilkolt gróf, Poncius Pilátust pedig az áldozat féltestvéréről, Federico da Montefeltróról mintázta a művész.
Federico Urbino grófjának törvénytelen fia volt, akiről már annak idején is úgy tartották: megölte a törvényes örököst, Oddantoniót. A festmény tíz évvel a gyilkosság után készült.
Roeck szerint a két alak között álló ifjú szintén Oddantoniót ábrázolja, akit 1444. július 22-éről 23-ára virradó éjszaka, álmában ölt meg "egy csapat bérgyilkos" - ezért ábrázolta a művész mezítláb és hálóruhában, amelynek vörös színe a kiömlött vért szimbolizálja.
Piero della Francesca-kód
Kétszer szerepel a képen Federico is, aki a gyilkosság nyomán megszerezte a hatalmat: Pilátus mellett ő a fekete kalapos alak is, szakállt pedig azért "kapott", mert áruló volt, mint Júdás.
A legfőbb bizonyítékot azonban a történész az oszlopban látja, amelyhez Krisztust / Oddantoniót kötözték; az áldozat édesanyjának neve ugyanis Caterina Colonna (magyarul: oszlop) volt. Roeck azt sem tartja kizártnak, hogy a Colonna cslád rendelte meg a festményt, hogy azzal hagyjon nyomokat az utókor számára.
Olasz szakértő azonban szkeptikusan fogadták ezt a magyarázatot. "Dan Brown is megirigyelhetné - ez lenne a Piero della Francesca-kód" - hasonlította a világhírű bestsellerhez a teóriát Pierluigi Panza művészettörténész.
A Corriere della Sera című olasz napilap számításai szerint legalább 35 különböző interpretációja van már a képnek, amelyet a néhai brit művészettörténész, Kenneth Clark a világ legnagyobb kis méretű képének nevezett
Nagy baj van az űrállomáson