A fiúk és a lányok másképp sajátítják el a tananyagot, éppen ezért külön osztályba kellene járatni őket - tartalmazza Leonard Sax könyve. A washingtoni kutatópszichológus úgy véli: nagyon sok iskola ezt nem veszi figyelembe, és olyan környezetet teremt a fiúgyermekek számára, amely megmérgezi őket.
Rámutat arra: az elmúlt évtizedekben egyre gyakoribb probléma a szülők és az iskolák számára a fiúk nevelése, oktatása, kezelése. A lányok az eredményeket tekintve rendre túlszárnyalják a fiúkat, és gyakran jelentik ki a fiúkról az oktatóik, hogy nem elég aktívak, alulmotiváltak.
A szerző szerint a koedukált iskolák előnyösek a lányoknak, de előnytelenek a fiúknak. Azt természetesen hangsúlyozta, hogy a probléma nem a lányok jó teljesítményével van, sokkal inkább a fiúk lemaradásával.
A különbség a látásban és a hallásban van
Szerinte a differencia a két nem képviselői között az agyműködésben van. Rámutat arra: tíz évvel ezelőtt az emberek még azt mondták: a fiúknak általában a térhez köthető képességekben van előnyük, míg a lányok verbálisan jobbak. Ezt azonban ő elképzelhetetlennek tartja.
Úgy látja: a különbség abban van, ahogy látnak és ahogy hallanak a fiúk és a lányok. A fiúk például nem hallanak olyan jól, mint a lányok - állítja a szerző. Szemük azonban gyorsabban reagál a mozgó dolgokra, mint a lányoké, viszont nehezebben követi a színek vagy a textúrák differenciáját.
A pszichológus szerint az általános iskola elején a tananyag sokkal inkább a lányok képességeihez igazodik, így a fiúk nagy hátrányt szereznek.
A pszichológus egy társaságot is alapított, amely a fiúk és a lányok elkülönített oktatásáért küzd.
Nagy baj van az űrállomáson