eur:
411.34
usd:
391.22
bux:
79976.74
2024. november 26. kedd Virág

Egy író megjósolta a Titanic tragédiáját

94 éve, 1912. április 15-én süllyedt el a Titanic 150 kilométerre Új-Fundland partjaitól. Az elsüllyeszthetetlennek kikiáltott brit luxushajó 23 óra 40 perckor ütközött jéghegynek. Ez volt a polgári hajózás mind ez idáig legnagyobb katasztrófája: 1.503-an vesztek oda.

A nyári útvonalon haladt

A Southamptonból New Yorkba tartó Titanicnak ez volt az első útja és április 16-án reggel kellett volna megérkeznie.

Bár a jégveszélyre többször is figyelmeztették, a 46.328 bruttóregisztertonna súlyú hajó szinte végig 25 csomó (46,5 km⁄h) sebességgel haladt.

A dupla hajófenékben és egyéb biztonsági berendezésekben bízva a hajó kapitánya a nyári útvonalat választotta, amelyet a többi, Észak-Amerikába tartó hajó a jégveszély miatt elkerült.

A jégheggyel való ütközés során a hajó törzse mintegy 100 méter hosszan felszakadt.

A hajó elhagyására felszólító parancs után kaotikus jelenetek játszódtak le: a fedélzeten tartózkodó 2.206 embernek csak 1.178 férőhely volt a mentőcsónakokban.

A tragédiának magyar vonatkozása is van: a Titanic segítségére siető hajó - a brit Carpathia - hajóorvosa magyar volt: dr. Lengyel Árpád, aki a megmenekült utasoktól hálából emlékérmet kapott.

Kincsvadászok és tudósok célpontja

A hajóra dr. Robert Ballard talált rá. Ezután kincsvadászok többször kifosztották a luxushajót. Ballard célja, hogy a Titanic roncsát védett emlékhellyé nyilvánítsa.


Az óriási hajócsavarok

Ma a Titanic jó három kilométerrel az óceán felszíne alatt nyugszik. Többen szeretnék kiemelni, habár ez tudományos célokkal aligha indokolható.

Sokan azonban jelentős üzleti értéket tulajdonítanak a műveletnek. Ilyen mélységben viszont a nyomás 300 atmoszféra körül van, ami túl nagy a roncsok kiemeléséhez.

Korábban emeltek már a felszínre elsüllyedt hajókat úgy, hogy hatalmas, felfújható ballonokat erősítettek hozzájuk. A levegőt a felszínen lévő hajókról, kompresszorok segítségével juttattak a mélybe. A szokásos kompresszorok azonban nem képesek 300-350 atmoszféra nyomás ellenében három-négy kilométerre lejuttatni a levegőt.

A ballonokat viszont más módszerrel is meg lehet tölteni gázzal. A vízbontás során egy egyszerű elemet vagy más egyenáramforrást egy sós híg vizes oldatra kapcsolnak. Ha áram folyik át az oldaton, buborékok jelennek meg benne, vagyis gáz keletkezik.

Tehát ha a kompresszorok helyett egyenáramú generátorok lennének a felszíni hajókon, akkor ezt a módszert gázfejlesztésre lehetne használni az óceén mélyén.

A tudósok kiszámolták, hogy egy 20 millió wattos generátort három éven át kellene folyamatosan működtetni ahhoz, hogy a Titanic kiemeléséhez elegendő mennyiségű gázt termeljen.

Egy különös egybeesés


A hajóorr az óceán mélyén

Morgan Robertson 1898-ben - 14 évvel a Titanic útja előtt - adta ki Hiábavalóság, avagy a Titán katasztrófája című művét.

A könyv egy "elsüllyeszthetetlen" óceánjáróról szólt, amely, a Titanichoz hasonlóan, első útját teszi meg Angliából New Yorkba áprilisban, 2.000 emberrel a fedélzetén.

Mivel ez a hajó is rekord idő alatt próbálja meg átszelni az Atlanti-óceánt, ugyanúgy jéghegynek ütközik és elsüllyed, mint a Titanic.

A hajók a nevükön túl abban is hasonlók voltak, hogy a fedélzeten lévők legtöbbje a túl kevés mentőcsónak miatt veszett oda.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor áttekintette az új MKIK-elnök akciótervét

A kormány valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara együttműködése elengedhetetlen, hiszen közösen dolgozva lehet hatékony programokat kialakítani, és a vállalkozói szektort érintő gazdasági kihívásokra megfelelő válaszokat adni - mondta Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden annak kapcsán, hogy a napokban lezajlott az első tárgyalás Orbán Viktor kormányfő és Nagy Elek, az MKIK nemrég megválasztott elnöke között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.26. kedd, 18:00
Nógrádi György
biztonságpolitikai szakértő
Jelentős változásokat hozhat 2025 a hazai építőiparban  -Mennyire optimista most a szektor?

Jelentős változásokat hozhat 2025 a hazai építőiparban -Mennyire optimista most a szektor?

Az épületépítési ágazat termelése az idei január-szeptember közötti időszakban 2,7%-kal elmaradt az egy évvel korábbi értéktől, és bár az április-májusi adatok kedvezőbbek voltak, júniusban ismét kisebb visszaesés történt, ami az azt követő három hónapban is folytatódott. Szeptemberben így már 17%-os volt a visszaesés. Amennyiben az utolsó negyedévben az említett kedvezőtlen tendencia marad meghatározó, akkor valószínűsíthető, hogy 2024 egészét tekintve az ágazat negatív adattal zárja majd az évet - derül ki az Újház Építőipari Trendmonitor legfrissebb számaiból, ami az aktuális hangulat mellett az előttünk álló időszakra is kitért.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×