Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pexels.com

Ezt tegye, ha hirtelen sárgára vált a lámpa!

Mit tehet akkor, ha éppen ön előtt villan fel a zöldet felváltó sárga fény? Mindenáron fékezni kell, vagy nyugodtan mehetünk tovább? A válasszal sajnos sokan nincsenek tisztában.

A hatályos KRESZ meghatározásában a sárga fény – legyen az kör alakú, vagy éppen nyilat, illetve kerékpárt ábrázoló – a forgalom irányának megváltozását jelzi. A sárga fényjelzésre az útkereszteződésnél – a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt – meg kell állni.

Van azonban egy kivétel: ha biztonságosan megállni már nem lehet, az útkereszteződésen mielőbb át kell haladni. A mindennapi élet azt igazolja, hogy a „biztonságos” szót egyes járművezetők meglehetősen szubjektív módon értelmezik, és ez amellett, hogy sokak számára bosszantó, komoly baleseti kockázattal is járhat. Az alapkérdés tehát az:

a sárga fényjelzés megjelenésekor mikor nem tekinthető biztonságosnak a megállás?

A teljes lista felsorolására nem vállalkozunk, de íme néhány példa:

  • ha a jármű már túl közel van a jelzőlámpához (a haladási sebességéhez képest),
  • ha a rendelkezésre álló távolság kevesebb, mint a megálláshoz szükséges út (a megállást jelző vonalig, gyalogos-átkelőhelyig, vagy jelzőlámpáig),
  • ha a megállás csak vészfékezéssel lenne teljesíthető, és a fékezés sérülésveszéllyel járhat (pl. tömegközlekedési eszközön - különösen álló utasok esetében -, továbbá élőállatot szállító jármű esetén stb.),
  • ha a megállás balesetveszélyes helyzetet teremtene (pl. mögöttes jármű ráfutási kockázata a követési távolság meg nem tartása miatt),
  • ha az útviszonyok kedvezőtlenné válnak (csapadékos, síkos útburkolat stb.).

A lámpa sárgára váltásakor egyesek azt a megoldást választják, hogy rálépnek a gázpedálra. Holott az előzőekben leírtak alapján egyértelmű, hogy

a sárga jelzés nem felhívás a gyorsításra!

Ha a sárga fényjelzés megjelenik, az alaphelyzet az, hogy meg kell állni! Ez alól csak akkor mentesülhetünk, amennyiben a megállást biztonságosan végrehajtani nem lehet!

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×