Infostart.hu
eur:
386.67
usd:
328.46
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: https://auto.bme.hu/

Vigyázat, digitális teszt indul egy magyar autópályán, a rendőrök is érdeklődnek

Virtuális rendőrként is figyelheti az autósokat az M1-M7-en tesztelt új rendszer, a Budapesti Műszaki Egyetem vezeti a konzorciumot.

A világon szinte egyedülálló rendszert tesztelnek Budaörsnél, amely a baleset-megelőzésen túl akár a közlekedési morál javításában is szerepet játszhat a jövőben.

Élesítették az M1-M7 közös szakaszán, a budaörsi felüljáró-körforgalomnál kiépített intelligens rendszert - írja a vezess.hu.

A világon szinte egyedülállónak mondható ez a 800 méteres pályaszakasz, hiszen a BME kutatói szerint csak Kínában van ehhez hasonló tudású útszakasz, igaz, ott sokkal hosszabban építették ki.

A lap Rövid Andrást, a BME Gépjármű-technológia Tanszék tudományos főmunkatársát kérdezte, aki az Eureka Central System névre keresztelt projekt szakmai vezetője.

A projektről az egyetem honlapján is olvashat, illetve fotókat és egy videót láthat.

A projekt jelenleg is kutatás-fejlesztési fázisban van. A több munkacsomagot tartalmazó projektben számos hazai és külföldi (osztrák) szereplő vesz részt, a konzorcium vezetője a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. A rendszer működéséhez szükséges szenzorokat a Magyar Közút biztosította, amely az M1-M7 ezen szakaszának kezelője.

A jelenleg 800 méteres pályát képes a rendszer digitálisan reprezentálni, lényegében valós időben áll elő egy digitális iker az adott autópálya-szakaszról.

A valós idő elég tág fogalom, ezért Rövid András hozzátette, hogy itt ezt úgy kell érteni, hogy körülbelül 100 milliszekundum alatt áll elő a digitális ikermodell. Ez elegendő ahhoz, hogy az adott útszakaszon haladó járművek minden állapotát valós időben lehessen nyomon követni és egyéb, magasabb szintű adatokat származtatni a mozgásukból.

Azért ezt az helyszínt választották a tesztelésre, mert itt van meg a pályaszakasz megfelelő kiépítettsége a rendszer felállításához, és a forgalomsűrűség is kellően nagy ahhoz, hogy különböző szituációkat lehessen vizsgálni autópálya-környezetben.

A rendszert alkalmazó szakaszt hamarosan 1,5 kilométerre tervezik bővíteni.

Címlapról ajánljuk
Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

Szemléletváltás nélkül nem megy: a mezőgazdaság a klímaváltozás nagy vesztese

A 2021 és 2024 közötti négy évből háromban hazánk területének 70 százalékát aszály sújtotta. Egy uniós jelentés szerint Magyarországon 2022-ben a biogazdálkodás mindössze a termőterületek 6,3 százalékán volt jellemző, miközben az EU 2030-ra 25 százalékos célt tűzött ki. Koczóh Levente András, a Green Policy Center senior klímapolitikai szakértője vázolta, milyen változtatásokra lenne itthon szükség.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×