Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

A BKK kérdezett, a budapestiek válaszoltak: zöldebb és élhetőbb Nagykörútra vágynak

Véget ért a BKK által indított társadalmi egyeztetés a Nagykörút jövőjéről. A kérdőívet közel tízezer fő töltötte ki, és a válaszadók 92 százaléka fontosnak tartja a Nagykörút fejlesztését, amely olyan lépéseket jelenthet, mint a zöldfelületek bővítése és az üzletek árufeltöltésének rendezett megoldása.

Tavaly októberben indított a Nagykörút megújításáról társadalmi egyeztetést, amelynek az utcafórumok és a körúti Agórák mellett fontos eleme volt a kérdőíves felmérés. A kérdéssort egy hónap alatt összesen 9697 fő töltötte ki. Ez a magas szám is jelzi, hogy a Nagykörút jövőjét különösen nagy érdeklődés övezi - írja sajtóközleményében a BKK.

A nem reprezentatív felmérés alapján

  • a válaszadók jelentős többsége, vagyis 92 százaléka egyetért azzal, hogy szükséges a Nagykörút teljes körű megújítása (ez az arány a helyi lakosok esetében is nagyon magas, 88 százalék);
  • a kitöltők 93 százaléka szerint fontos, hogy továbbra is a villamosközlekedés legyen az elsődleges a Nagykörúton (ezzel a saját autóval közlekedő válaszadók 82 százaléka is egyetértett);
  • a legfontosabb témák élére a fasorok megőrzése, bővítése és karbantartása került (a kitöltők 80 százaléka említette meg), ezt követte a védett kerékpársávok kialakítása (56 százalék), valamint a járdák akadálymentessége (53 százalék);
  • 84 százalékuk egyetértett azzal, hogy a közterületek fejlesztése során biztonságos feltételeket kell teremteni azoknak, akik a gyalogos- és/vagy a kerékpáros közlekedést választanák (ezt az autóval közlekedők 60 százaléka is támogatta);
  • a kitöltők 64 százaléka szerint akkor lesz vonzóbb a Nagykörút, ha kellemesebbek lesznek a sétálási körülmények, ezt követte a minőségibb bevásárlási és szórakozási lehetőség (59 százalék) és a nagyobb biztonságérzet (54 százalék);
  • a válaszadók 75 százaléka osztotta azt a véleményt, hogy vonzóbbá kell tenni a nagykörúti kerékpársávokat, ráadásul
  • 61 százalékuk (vagyis több mint 5600-an) biztosan többet használnák a kerékpársávokat, ha azok védettséget kapnának.

A kérdőívvel párhuzamosan négy utcafórumot is nyitott a BKK, ahol a szakemberek mintegy 200 érdeklődővel beszélgettek a fenntartható közlekedés jövőjéről. A kitelepülések célja a kérdőív népszerűsítése mellett a projekt ismertetése és a lakossági vélemények megismerése volt:

  • a résztvevők többsége a zöldebb, élhetőbb városi környezetet támogatta, ami összhangban áll a BKK és a Fővárosi Önkormányzat törekvéseivel;
  • kiemelt igényként fogalmazódott meg a biztonságosabb és akadálymentesebb gyalogosközlekedés, például több gyalogátkelőhely kialakításával.

Mint írják,

az utcafórumokon szerzett tapasztalatok is megerősítették, hogy a közösségi párbeszéd elengedhetetlen a városi közlekedés fejlesztésében.

A Budapesti Közlekedési Központ emellett februárban a VI., a VII., a VIII. és a IX. kerülettel közösen, négy alkalommal és helyszínen szervezett közösségi tervezési eseményt (Agórát), mélyebb helyi párbeszédet kezdeményezve. Az Agórákon is mintegy 200-an vettek részt, céljuk pedig az volt, hogy az érintett kerületek lakosaival megismertessék a projekt részleteit:

  • az interaktív műhelymunka során a jelenlévők térképek segítségével, a BKK szakembereivel közösen vizsgálták meg a helyi lehetőségeket és kihívásokat;
  • a lakosok kiemelték a közterületek rendezetlenségét, a járdák zsúfoltságát, valamint a különböző közlekedési módok - gyalog, kerékpárral, autóval közlekedők - összehangolt kezelésének fontosságát, ami megegyezik a projekt céljaival.

Mindezek alapján kiemelt figyelmet kap a tervezés során a közlekedők közötti konfliktusok csökkentése, a rakodási lehetőségek javítása, valamint a közlekedésbiztonság növelése - írja a BKK. A közlekedési központ a közlemény végén leszögezi:

a kérdőív eredményeit és a fórumokon elhangzott észrevételeket, illetve igényeket a BKK szakemberei egyesével értékelik,

azok eredményeként a javaslatok beépülnek a tervezési folyamatba, egyúttal a projekt keretein túlmutató javaslatokat továbbítják az érintett fővárosi cégeknek és kerületi önkormányzatoknak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Kiszabadult a szélsőjobboldali szellem a palackból: Európában jól ismert üzenetekkel erősödik a „japán Trump”

Az utóbbi évek alaposan átrajzolták Japán politikai életének valóságát. Az elmúlt 70 évben szinte folyamatosan kormányzó jobboldali Liberális Demokrata Párt (LDP) történelmi válságát éli, közben új formációk emelkednek fel. A helyzet 2025 novemberében forró lett Tokióban, amikor a kormányfő kijelentette, hogy a szigetország beavatkozna katonailag, amennyiben Kína megtámadná Tajvant. A mondatok súlyos feszültséghez vezettek, ám ennél is érdekesebb, hogy a miképpen hatott a szigetországban már egyébként is erősödő japán nacionalizmusra. Ennek legfőbb képviselője már okozott meglepetést választások során, ráadásul olyan politikai trendek törtek be az ország mindennapjaiba, amelyek máshol már jól ismertek lehetnek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 5. 21:40
×
×
×
×