Egyre több egészségtudatos fiatallal lehet találkozik Zacher Gábor toxikológus, ez alatt nem csupán az alkoholfogyasztásuk visszaszorulását érti, a táplálkozásban és a mozgásban is lát kedvező tendenciákat, jeleket. Ezek persze még nem "reprezentatív eredmények" szerinte, továbbra is az elhízás térnyerése látszik, a kamaszok mozgásmennyisége időben előre haladva százalékos arányban csökken, megy a "kütyüzés, a virtuális játék".
Az egészségtudatossághoz szerinte az is hozzájárult, hogy egyre több anyagcsere-betegséget tár fel a tudomány, 20-30 éve a gluténérzékenység legfeljebb csak úgy létezett, hogy hasmenéses volt az ember a kenyértől.
Az alkoholra visszatérve tisztázta: a nulla mennyiség az egészséges. Tudja viszont Zacher Gábor is, hogy annyira reális alkoholmentes világot kívánni, mint világbékét, "annyi az esélye ennek, mint utolsó fagyinak a gyerekzsúron". Ennek ellenére a fiatalok közében azt látja a toxikológus, hogy a tendenciák pozitív irányba változtak az utóbbi időben.
"Alacsony alkoholtartalmú italok, sörkoktélok, borkoktélok, ezek dominálják jelenleg a fiatalok fogyasztási szokásait. Amivel én találkozom akár a sürgősségi osztályon, akár pedig a mentőmunkám során, az az extremitás. Attól, hogy valaki megiszik mondjuk két sörkoktélt vagy borkoktélt, nem fognak hozzá mentőt hívni, nem fog kórházba kerülni.
Akiket beviszünk a detoxikálóba vagy a sürgősségire, azok száma az elmúlt években csökken"
– mutatott rá Zacher Gábor. Ugyanakkor szerinte az is "benne lehet", hogy a fiatalok egymásra is jobban odafigyelnek, és "a szerencsétlenül járt barátot felnyalábolják, berakják egy taxiba, hazaviszik, aztán majd otthon a szülők kezére bízzák, hogy figyelje éjszaka".
Kitért arra is, hogy a fiatalok akár már azzal is tisztában lehetnek, hogy ha nem vigyáznak és berúgnak, "kiváló felvételek készülhetnek róluk", amelyek aztán a TikTokon vagy az Instagramon "ötvenezres nézettséget" hoznak, ezért nem gondolja, hogy "megéri" tapasztaltnak lenni az alkoholfogyasztás terén.
"Ha egyre inkább a fiatalok tudatosabbá válnak, akkor talán a kortárs csoporti minta, a nyomás is csökkenő tendenciát fog mutatni" – folytatta, hangot adva reménykedésének.
Ezek után elmondta a véleményét a "mértékletes alkoholfogyasztást" érintő kampányokról is.
"Ezek mögött általában olyan cégek állnak, amelyek alkoholos italokat forgalmaznak. Nagyon nagy világcégekről van szó, egyértelműen érdekük, hogy amikor elkészül az éves mérleg, akkor az Excelből készült grafikon ne lefelé mutasson", ezt várják el ugyanis a részvényesek.
Ha alacsony alkoholtartalmú termékeket állítanak a középpontba a gyártók és a forgalmazók, de ettől is némileg visszás érzése van Zacher Gábornak, hisz a cél mégis a fogyasztás növekedése marad.