Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Happy woman driving a car and smiling. Cute young success happy brunette woman is driving a car. Portrait of happy female driver steering car with safety belt
Nyitókép: dragana991/Getty Images

Kiderült, mekkora árat fizetnek a magyarok az utazásért

Miközben a középkorú magyar autósok évek óta átlagosan ugyanannyit, 16-18 ezer kilométert vezetnek, a tankolás drágulása miatt emelkedtek az üzemanyag-kiadásaik – derül ki a K&H biztos jövő felmérésből. A havi átlagos üzemanyag-kiadás rekordszintre emelkedett, ám ez kedvező eredményt is hozott.

Ismét a fókuszba kerültek az üzemanyagárak, mivel január eleje óta fokozatosan emelkedett az átlagár a magyar kutakon. Ez további kiadásokat ró az autósokra, ahogy történt az a korábbi években is. A K&H múlt év utolsó negyedévében készült biztos jövő felmérés szerint a háztartásban saját autóval rendelkező 30–59 évesek évente átlagosan 17 ezer kilométert tesznek meg, ami nem jelentős változás a korábbi évekhez képest. Ugyanakkor a havi költségek nőttek az üzemanyagárak változásai miatt.

A kutatás legfrissebb eredményei szerint az átlagos üzemanyagköltés havi 30 ezer forintot tett ki 2024-ben, ami 2 ezer forintos emelkedésnek felel meg az egy évvel korábban adott becsléshez képest. Egyúttal a 2010-es évek közepén indult felmérés történetében ez a legmagasabb érték – olvasható a pénzintézet sajtóközleményében.

Hosszabb távon egyértelműen növekvő tendencia látható az üzemanyagköltségek terén: 2017-ben még átlagosan havi 20 ezer forintot költöttek, mely a következő években 21-22 ezer forintra nőtt. Nagyobb változás a 2021-es mérésben történt: az azt megelőző év alatt már havi 25 ezer forintra ugrott a költség, majd 2022-re további 3 ezer forinttal nőtt, míg végül 2024-re az érték már 30 ezer forintra csúcsosodott. A kisebb településeken élők többet használják az autót, ami a költségekben is megmutatkozik:

miközben a budapestiek havi 23 ezer forintért tankolnak átlagosan, a falvakban lakó középkorú autósok 33 ezer forintért teszik ugyanezt.

A saját autóval rendelkezők a havi átlagos üzemanyagköltés alapján három nagyobb csoportba sorolhatóak: 20 ezer forint alatt a harmaduk, 20-30 ezer forint között közel negyedük, míg az átlagos 30 ezer forint felett 35 százalékuk költ. Közel tizedük nem tudott nyilatkozni a költés nagyságáról.

A válaszadók 73 százaléka a friss eredmények szerint azt állította, hogy jobban odafigyel arra, hogy hol tankol, ami megegyezik az egy évvel korábbi eredménnyel. Leginkább a közepes jövedelműek figyelnek erre.

Egy év alatt ugyanakkor jelentősen megnőtt azok aránya, akik arról számoltak be, hogy a korábbihoz képest többen utaznak egy autóban: 37-ről 54 százalékra nőtt ez az arány. Ez a nagyon kedvező eredmény azt jelzi, hogy a válaszadók sokan tudatosabban autóznak.

A középkorú autósok az üzemanyagok árának további emelkedésére számítanak a jövőben: egy év múlva átlagosan 688 forintos átlagárral számolnak, a medián pedig a 650-699 forint közötti intervallum lett.

Utóbbi kérdés egy évvel korábban is szerepelt a felmérésben; 2023 végén a válaszadók átlagosan 701 forintos árat vártak egy évvel későbbre, ám ezt a szintet a tényleges ár nem érte el: a múlt év decemberében a hivatalos KSH-adatok szerint a benzin átlagára jóval alacsonyabb, 619 forint, a gázolajé pedig 630 forint volt.

Címlapról ajánljuk

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×