Nagyszabású bővítési és felújítási projektbe kezd az M1-es autópályán a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – írja a magyarepitok.hu. A munkálatok előkészítése már idén ősszel megkezdődik, a tényleges bővítés pedig legkésőbb 2025. szeptember 1-jén indul el.
A projekt keretében az M0-tól Győr irányába 80 kilométeren bővül 2x3 sávosra az autópálya 2029-re. Emellett mindkét oldalon egy-egy intelligens leállósáv (ITS) is létesül, amelyet a forgalmi helyzettől függően, balesetek, csúcsforgalom vagy útmunkák esetén nyitnak majd meg.
"Az M1 fejlesztése egy hatalmas léptékű beruházás, amire korábban alig volt példa Magyarországon" – hangsúlyozta a lapnak Németh Tamás. Az MKIF vezérigazgatója kiemelte, hogy az előkészítő munkálatok már idén ősszel elkezdődnek, hogy jövő szeptemberre minden készen álljon a tényleges bővítés megkezdéséhez.
Az előkészítés során számos fontos feladatot kell elvégezni. Ezek közé tartozik a védett növények áttelepítése, a közművek kiváltása, valamint a régészeti feltárások elvégzése. Kiemelt jelentőségű a közművek kiváltása, amihez először fel kell tárni, hogy pontosan ott helyezkednek-e el a közművek, ahol a nyilvántartásban szerepelnek.
A bővítés során az elválasztósávban lévő sövényeket megszüntetik, helyükre betonelválasztó elem kerül vízelvezető rendszerrel. A vezérigazgató szerint ez biztonságosabbá és költséghatékonyabbá teszi az üzemeltetést. A zöld felületek azonban nem tűnnek el teljesen, a felszámolt középső, elválasztósávi növényzet helyett a kerítéshez közelebb, a pályán kívül telepítenek fákat, cserjéket.
Az M1-es bővítése során különös figyelmet fordítanak a közlekedésbiztonságra, hogy a 2025 őszén kezdődő fejlesztés során 2x2 sávon biztonságosan haladhasson a forgalom és a lehető legkevesebb baleset történjen a pályán. Ennek érdekében átlagsebességmérés bevezetését fontolgatják, valamint új forgalomfigyelő kamerák telepítését tervezik. A projekt részeként a pihenőhelyeket is felújítják, modernizálják.
A 2x3 pályás sztráda mellé úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amit csak akkor nyitnak meg, ha a forgalom vagy a forgalmi helyzet ezt indokolja. Az intelligens leállósáv a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles, így csúcsforgalomban akár 2x4 sávon is haladhat a forgalom. "Az intelligens leállósávok működtetése még Európában sem tekint vissza nagy múltra. Az M7-et és majd az M3-at is ugyanilyen ITS sávokkal tervezzük bővíteni. Az M7-en valamivel egyszerűbb lesz a helyzet, mert ott kiszámíthatóbb a nyári forgalomnövekedés, míg az M1-es hétköznap és hétvégén is, éjjel-nappal gyakorlatilag túlterhelt" – mondta a vezérigazgató.
A felújítással egyidejúleg kiépítenek egy új csomópontot is az M1-esen, amely a később megépülő M100-as autóúttal köti össze, ez vezet majd Esztergomba.
Az M1-es felújítása 2029. augusztus 31-ig tart, négy teljes évet vesz igénybe, az M0-s és Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejeznie az MKIF Zrt.-nek, de közben 2027-ben elindul az M7-es bővítése is (szintén 2x3+ITS sávra az M0-s és Szabadbattyán között), 2028-ban pedig az M200-as építése is megindul (Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8 néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig).