Legyen olcsó, személyre szabható és megbízható. Ezek a legfontosabb elvárásai a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásoknak az elektronikus fizetési megoldásokkal szemben – derült ki az OTP Bank megbízásából az Pulzus által ötszáz vállalkozás megkérdezésével készített reprezentatív felmérésből.
A válaszadók véleménye alapján elsődleges elvárás a vállalkozások részéről, hogy az elektronikus fizetési megoldások alacsony kiadást jelentsenek (94 százalék) és jól működjenek (95 százalék). Ezen kívül általános elvárás a bármikor elérhető háttértámogatás a szolgáltató részéről (80 százalék), valamint a szolgáltatás személyre szabhatósága (70 százalék).
Az OTP Bank közleménye szerint az adatokból az látszik, hogy a hazai vállalkozások számára kardinális kérdés az árazás. Ugyanakkor a mikro-, kis- és középvállalkozások egyharmada, és a csak készpénzes fizetést biztosító vállalkozások fele nem tudja megbecsülni, hogy mennyibe kerül egy kártyás fizetést biztosító POS-terminál üzemeltetése havonta. Ebből arra lehet következtetni, hogy
az elektronikus fizetési megoldásoktól való tartózkodásuk gyakran nem konkrét információkon, hanem benyomásokon alapul.
A válaszadó vállalkozások közül a legtöbben (23 százalék) 1000 és 5000 forint közé teszik az elektronikus fizetés havi költségét, a készpénzelfogadás pedig a válaszadók egyharmada szerint nem kerül többe havi 1000 forintnál. A többség (31 százalék) magasabbra becsülte a terminál működtetésének árát a készpénzelfogadás költségeinél, 20 százalékuk azonos tartományba tette, 11 százalékuk pedig a készpénz kezelését tartja drágábbnak.
„A vásárlók igényeinek kiszolgálása mellett a kereskedőknek kényelmet, gyorsaságot és biztonságot jelent a kártyás vagy online fizetési megoldás biztosítása” – közölte Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője, aki szerint érdemes részleteiben vizsgálni a költségeket.
„A gyakori vélekedéssel szemben a készpénzhasználat sem ingyenes. Elég, ha a tárolás, a szállítás, valamint az esetleges befizetés költségeire gondolunk. Ugyanennyire fontos számba venni az időt és energiát, amit ezekre kell fordítani, nem beszélve a biztonsági kockázatokról. A terminálüzemeltetés költsége pedig nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről” – tette hozzá a szakértő.
A közleményben hozzáteszik: a technológia fejlődésével egyre több és kényelmesebb elektronikus fizetési megoldás közül választhatnak a vállalkozók. A fizikai POS-terminál mellett ma már létezik olyan alkalmazás, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. Az OTP Csoportnál a már online is igényelhető Telefonos POS használatával az érintéses kártyaelfogadás mellett QR-kódos és linkes fizetés is felkínálható a vásárlóknak.