A tervek szerint az utasok, de különösen a gyermekek biztonsága érdekében a jelenleginél részletesebben szabályozza majd az új KRESZ a biztonságiöv-használatot és azt, hogy ki a felelős a gyermekbiztonsági rendszerek használatáért. Ami a biztonsági öv bekapcsolását vagy be nem kapcsolását illeti, a szabály nem változna: az övhasználat felelőssége az adott ülésen utazót terheli - írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
14 éven aluli gyermek esetében viszont az öv vagy a biztonsági gyermekülés használatáért a felügyeletre alkalmas kísérő, annak hiányában a gépjárművezető lesz a felelős. A 6 évesnél fiatalabb gyermek járművön csak arra alkalmas személy felügyelete mellett utazhat. A 3. életévét be nem töltött gyermek felügyeletét ellátó személyeknek távolsági buszon pedig csak ülve lehet majd utazni.
Valamennyi járműre vonatkozóan mindenkori kivilágítási kötelezettséget írna elő az új KRESZ, a láthatóság korlátozottsága esetén kötelezővé tenné a távolsági fényszóró használatát lakott területen kívül, persze megkötésekkel.
A mindenkori kivilágítás kötelezettsége a kerékpárosokra és rolleresekre is érvényes lenne, kivéve, ha jó látási viszonyok közepette kerékpárúton közlekednek.
Bevezetné ezen kívül az új szabályrendszer a védelmi sáv fogalmát. Ez a jobboldali sáv jobb szélétől számított egy méteres sávot jelentené, kivéve, ha ott különleges rendeltetésű sávok, busz, kerékpár, gyorsító vagy lassító, illetve parkolósáv van. Ott kellene majd haladniuk például a gyalogosoknak és a gyalogosok zárt csoportjainak, amennyiben az úttest használatára kényszerülnek, a kerékpárosoknak és a különleges kerékpárok vezetőinek, ha nem a kerékpárnyomon haladnak, és azon járműveknek, amelyek nem műszaki okokból a megengedettnél lényegesen lassabban haladnak.
A tervezet szerint a be- és a kihajtás a védelmi sávból az irányjelzés és elsőbbségadás szempontjából sávváltásnak minősül és ennek megfelelően kell eljárni.
A javaslatok között szerepel még, hogy bizonyos esetekben a járművezetőknek le kell majd mondaniuk az őket az általános szabályok szerint megillető elsőbbségről. Elsőbbség illetné meg minden esetben a megállóból elinduló buszokat, iskolabuszokat, és le kellene mondani a megszűnő sávban legelöl haladó javára. Ezzel gyakorlatilag a cipzárszabályként ismert közlekedési helyzet bekerülne a közlekedési szabályrendszerbe.
Az új KRESZ-hez érkezett javaslatok különbséget tennének az "előzés" és az "egymás mellett elhaladás" között. Továbbá számos európai országhoz hasonlóan a KRESZ a jövőben nálunk is szabályozná a sérülékenyebb közlekedőkkel tartandó oldaltávolságot. Eszerint 50 km/h alatt egy, felette másfél méteres oldaltávolságot kell majd tartani.
A villamosközlekedésre vonatkozó szabályokat is egyszerűsítenék: a sínen haladó járműveknek bizonyos körülmények kivételével elsőbbségük van.
Bizonyos értelemben búcsút inthetünk a várakozni tilos tábláknak, a javaslatok szerint ugyanis magát a várakozás fogalmát is törölnék a KRESZ-ből. Oktatók jelezték, hogy sok tanuló számára nehezen érthető, mi a különbség a várakozás és a parkolás között a gyakorlatban. A jövőben megállásnak minősülne, ha a jármű úgy áll meg, hogy a vezető az autóban marad, az egyéb okból történő, de öt percnél nem hosszabb ideig tartó várakozás is megállásnak minősülne. A várakozás, mint öt percnél hosszabb, de pontosan meg nem határozott ideig tartó megállás, megszűnik, helyébe a parkolás lép.
Új szabály vonatkozna a balra kanyarodásra is: ne csak az legyen kötelező, hogy a balra kanyarodó jármű a manőver végén az út jobb oldalára érkezzen, hanem az is, hogy - ha ennek nincs akadálya - a kanyar ívének is mindig a jobb oldalán haladjon, a kanyar ívének képzeletbeli középpontját is jobbról kerülje meg.
Az autópályán a jövőben csak azok a járművek közlekedhetnének, amelyek folyamatosan képesek 70 km/h sebességgel haladni
- írja a portál. A változás nemcsak abban áll, hogy a minimális sebesség határát 60-ról 70 km/h emelnék. Az elvárt folyamatos haladási képesség azt jelenti, hogy nemcsak sík úton, hanem emelkedőn is képesnek kell lennie a járműnek a 70-es tempót tartani.
Új nevet kapna a leállósáv is, mert, mint írják, jelen formájában megtévesztő lehet. Az új szabályrendszerben műszaki sáv lenne a hivatalos megnevezése.