eur:
406.21
usd:
385.11
bux:
77766.32
2024. november 14. csütörtök Aliz
Egy MIXa (balra) és egy MXa típusú HÉV-szerelvény a Müpa-Nemzeti Színház megállóban 2022. március 17-én. Középen a Müpa épülete.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

A VEKE szerint van megoldás a HÉV-problémákra – íme

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint az egyedi HÉV-járműveket a HÉV-vonalakon villamossal, metróval, elővárosi vasúttal kellene kiváltani. A ráckevei vonalon Budapest határáig mehetne villamos, majd vasúti járműre szállnának az utasok.

Három generációnyi HÉV-járműpark fut jelenleg a mára megmaradt négy HÉV vonalon – mondta az InfoRádióban a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Az első generáció 1964-65 körül épült, nagyrészt a Dunakeszi Vagongyárban, de már NDK berendezésekkel, és Csepelen lehet találkozni ezekkel. A következő generáció már az NDK-ban készült, 1970-71-ben. Ezek az M10-es sorozatú járművek, amelyek a ráckevei H6-os vonalon futnak. Az összes többi pedig az M10A elnevezésű, amely az előzőeknek egy korszerűsítettebb, NDK-gyártmányú változata, és amelyet 1975-től 83-ig szereztek be. Utóbbiak alkotják a gerincét a járműparknak – ismertette Dorner Lajos, aki szerint már mindegyiket rég le kellett volna cserélni.

A VEKE vezetője szerint egy vasúti jármű ugyan korlátlan ideig üzemben tartható, de ma már alkatrész sincs, és az a szaktudás is hiányzik, ami ezen járművek „életben tartásához” szükséges. Kitért arra is, hogy miután nagyon egyedi járművekről van szó, haszált piacuk sincs, így marad az, hogy „tákolgatjuk a régit, vagy veszünk újat”. Ugyanakkor, miután az Európai Unióban mindenki vasutat épít és vonatokat vesz, olyan hosszú időre le vannak terhelve a gyárak, hogy ha meg is lenne a pénz az új járművekre, akkor is 4–5 évbe telne, mire be lehetne szerezi azokat. És ez egy optimista feltételezés – fogalmazott a szakember, megjegyezve: a hatkocsis szerelvények ráadásul úgy készültek, hogy csak megfelezni lehet azokat, egy-egy kocsit tehát nem lehet „kiszedni” belőlük.

A VEKE-nek ugyanakkor konkrét javaslata van a ráckevei HÉV üzemeltetésére: miután a legkisebb kapacitású vonalról van szó, szerintük megoldható lenne, hogy itt Budapesten villamosok közlekedjenek, a fővároson kívül pedig elővárosi vasutak, mint a veresegyházi vonal, ami hasonló forgalommal és hosszal bír. A többi HÉV-vonal esetében a metróvá való átépítését, vagy egy konkrét metróvonal kiépítését tartanák gazdaságos megoldásnak. Az észak–déli, tehát a szentendrei és a csepeli vonalak esetében ez lenne az 5-ös metró, ami szintén nem egy új elképzelés, legalább 20 éve szerepel minden stratégiai tervben – mondta.

Az egyedi HÉV-rendszerek olyan standard rendszerekbe történő betagozása, mint a metró, az elővárosi vasút vagy a villamos, sokkal könnyebbé tenné az üzemeltetést és a finanszírozást is – tette hozzá a VEKE elnöke.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Sós Csaba a nagy létszámú magyar vb-csapatról: itt a kivételes alkalom a fiataloknak a bizonyításra

Sós Csaba a nagy létszámú magyar vb-csapatról: itt a kivételes alkalom a fiataloknak a bizonyításra

A világ legjobb úszói körülbelül 10-15 éve ismerték fel, milyen komoly lehetőségek rejlenek a rövid pályás versenyzésben, azóta folyamatosan emelkedik az indulók száma – mondta az InfoRádióban a szövetségi kapitány, aki arról is beszélt, hogy a decemberi, budapesti vb fontos mérföldkő lesz, mert mindenki képet kap arról, hogy sikerült a felkészülés első komolyabb szakasza.

Orbán Viktor: Szerbia a legfontosabb ország a magyar biztonság szempontjából

A magyar biztonság szempontjából Szerbia a legfontosabb ország, ezért újabb magyar-szerb beruházásokat határoztak el a kőolajszállítás, a gázszállítás, a villamosvezeték-építés, a földgáz-kereskedelem és a földgáztárolás kérdésében, valamint megállapodtak a Röszke-Horgos határátkelőhely modernizálásáról is - közölte Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön, a magyar-szerb stratégiai együttműködési tanács ülése után.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
Ostrom alatt Kupjanszk, bekerítéshez közel Kurahove - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Ostrom alatt Kupjanszk, bekerítéshez közel Kurahove - Híreink az orosz-ukrán háborúról csütörtökön

Elkezdték az oroszok bekeríteni a 2023-as ukrán ellentámadás egyik hídfőállását, Velika Novoszilkát, a kisváros melletti Rivnyopilt el is foglalták. Emellett elkezdtek Orihiv felé is orosz katonák szivárogni, Zaporizzsja megyében. Közben egyre inkább úgy tűnik: Donald Trump stábja egyre inkább Oroszországnak kedvező békét akar Ukrajnában. Közben hírek jöttek arról, hogy az orosz deszantosok betörtek Kupjanszkba, Kelet-Harkiv egyik legfontosabb logisztikai központjába - ezt később Kijev cáfolta. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború csütörtöki fejleményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×