eur:
411.4
usd:
392.79
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Egy MIXa (balra) és egy MXa típusú HÉV-szerelvény a Müpa-Nemzeti Színház megállóban 2022. március 17-én. Középen a Müpa épülete.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

A VEKE szerint van megoldás a HÉV-problémákra – íme

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint az egyedi HÉV-járműveket a HÉV-vonalakon villamossal, metróval, elővárosi vasúttal kellene kiváltani. A ráckevei vonalon Budapest határáig mehetne villamos, majd vasúti járműre szállnának az utasok.

Három generációnyi HÉV-járműpark fut jelenleg a mára megmaradt négy HÉV vonalon – mondta az InfoRádióban a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke. Az első generáció 1964-65 körül épült, nagyrészt a Dunakeszi Vagongyárban, de már NDK berendezésekkel, és Csepelen lehet találkozni ezekkel. A következő generáció már az NDK-ban készült, 1970-71-ben. Ezek az M10-es sorozatú járművek, amelyek a ráckevei H6-os vonalon futnak. Az összes többi pedig az M10A elnevezésű, amely az előzőeknek egy korszerűsítettebb, NDK-gyártmányú változata, és amelyet 1975-től 83-ig szereztek be. Utóbbiak alkotják a gerincét a járműparknak – ismertette Dorner Lajos, aki szerint már mindegyiket rég le kellett volna cserélni.

A VEKE vezetője szerint egy vasúti jármű ugyan korlátlan ideig üzemben tartható, de ma már alkatrész sincs, és az a szaktudás is hiányzik, ami ezen járművek „életben tartásához” szükséges. Kitért arra is, hogy miután nagyon egyedi járművekről van szó, haszált piacuk sincs, így marad az, hogy „tákolgatjuk a régit, vagy veszünk újat”. Ugyanakkor, miután az Európai Unióban mindenki vasutat épít és vonatokat vesz, olyan hosszú időre le vannak terhelve a gyárak, hogy ha meg is lenne a pénz az új járművekre, akkor is 4–5 évbe telne, mire be lehetne szerezi azokat. És ez egy optimista feltételezés – fogalmazott a szakember, megjegyezve: a hatkocsis szerelvények ráadásul úgy készültek, hogy csak megfelezni lehet azokat, egy-egy kocsit tehát nem lehet „kiszedni” belőlük.

A VEKE-nek ugyanakkor konkrét javaslata van a ráckevei HÉV üzemeltetésére: miután a legkisebb kapacitású vonalról van szó, szerintük megoldható lenne, hogy itt Budapesten villamosok közlekedjenek, a fővároson kívül pedig elővárosi vasutak, mint a veresegyházi vonal, ami hasonló forgalommal és hosszal bír. A többi HÉV-vonal esetében a metróvá való átépítését, vagy egy konkrét metróvonal kiépítését tartanák gazdaságos megoldásnak. Az észak–déli, tehát a szentendrei és a csepeli vonalak esetében ez lenne az 5-ös metró, ami szintén nem egy új elképzelés, legalább 20 éve szerepel minden stratégiai tervben – mondta.

Az egyedi HÉV-rendszerek olyan standard rendszerekbe történő betagozása, mint a metró, az elővárosi vasút vagy a villamos, sokkal könnyebbé tenné az üzemeltetést és a finanszírozást is – tette hozzá a VEKE elnöke.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×