Infostart.hu
eur:
385.23
usd:
328.09
bux:
109755.67
2025. december 15. hétfő Valér
Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke, Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója, Francois Berisot, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója és Emmanuel Robert Menanteau, a Vinci Airports Egyesült Államokért, Észak- és Kelet-Európáért, valamint Délkelet-Ázsiáért felelős területi igazgatója, a Budapest Airport Zrt. igazgatósági tagja (b-j) a HungaroControl Zrt. és Budapest Airport Zrt. megújított együttműködési keretmegállapodásának aláírásán a HungaroControl budapesti központjában 2024. október 1-jén.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Turi Ferenc: a HungaroControl fontos lépéseket tesz a járatkésések elkerülése érdekében

Turi Ferenc, a HungaroControl vezérigazgatója az InfoRádióban elmondta: jövő nyárra 20 százalékkal nő a irányítói kapacitás, és ha kell, további intézkedéseket is hoznak, hogy csökkentsék a késéseket.

Együttműködési megállapodást kötött a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport Zrt. Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke az aláírási ünnepségen hangsúlyozta: a két társaság stratégiai jelentőségű együttműködést kötött, melynek révén magasabb szintű utasélményt és ügyfélkiszolgálást tudnak biztosítani a légi közlekedésben. Az államtitkár úgy fogalmazott, a magyar aviatikában új korszak kezdődik, közös stratégia mentén fog együttműködni a két vállalat. Lóga Máté közölte: a két társaság különálló marad, ugyanakkor az aviatikára vonatkozó főbb stratégiai döntéseiket, irányokat egészséges, szinergiákat kiaknázó módon egyeztetik.

Az államtitkár felidézte, hogy korábban hányatott sorsú volt az együttműködés a Budapest Airport és a HungaroControl között, de úgy látja, ennek a korszaknak idén vége lett azzal, hogy a Budapest Airport többségi tulajdonosa a magyar állam lett, a Vinci Airport pedig a magyar állammal átvette a repülőtér üzemeltetését. Lóga Máté kiemelte: a két társaság közötti együttműködés felgyorsult azzal is, hogy a HungaroControl a Nemzetgazdasági Minisztérium portfóliójába került.

A HungaroControl Zrt. vezérigazgatója az InfoRádióban elmondta: az együttműködésnek köszönhetően egy többszereplős stratégiai munka kezdődhet el, melyben minden résztvevőtől (légitársaságok, légi irányító cégek, repülőterek vezetői és dolgozói) maximális figyelem és alkalmazkodás szükséges ahhoz, hogy jól működjön az értéklánc. Úgy véli, a megállapodás legfontosabb része a digitális platformon álló kollaboratív döntéshozatali rendszer, melynek köszönhetően a szereplők valós időben tudnak egymással információkat megosztani.

A legfőbb cél ennek a rendszernek a működtetésével, hogy csökkentsék a járatkéséseket.

A megállapodásban 18 pontos szakmai kérdéssort fogalmaztak meg, valamennyi esetben az utasok kényelmét, zökkenőmentes kiszolgálását tartják szem előtt. Turi Ferenc jelezte: ami módjukban áll, azt megteszik annak érdekében, hogy a jövő nyári szezon gördülékeny és minél nyugodtabb legyen. Ennek érdekében hamarosan jelentős fejlesztések kezdődnek a Budapest Airportnál. Több régi létesítményt lebontanak, a helyükre modern, az utasok igényeit maximálisan kielégítő épületek, szolgáltatások kerülnek. Kiemelt elvárás a felek részéről, hogy az átalakítások ideje alatt a lehető legkisebb mértékben zavarják a munkálatok az utazóközönséget a Ferihegyi repülőtéren. A vezérigazgató felhívta a figyelmet, hogy más országok repterein is történnek időnként felújítások, fejlesztések, és természetes dolog, hogy ilyenkor bizonyos szolgáltatások nem olyan gördülékenyek, mint amikor minden üzemel, ugyanakkor megígérte, azon lesznek, hogy a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozzák az utasoknak.

Turi Ferenc elmondta: a tervek szerint

két-két és fél év múlva felújítják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér irányítótornyát, így alternatív megoldást kell találniuk az irányítási tevékenységre is.

Emlékeztetett, hogy a HungaroControl négy évvel ezelőtt kezdte el fejleszteni a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Towert, melynek segítségével digitális platformon, egy úgynevezett távoli toronyból lehet irányítani a ferihegyi repülőtér le- és felszálló forgalmát, továbbá a repülőgépek gurulását, terminálhoz való beállását és a helyben közlekedő más gépjárművek rendeltetésszerű mozgatását. Tesztelések már voltak, és a most kötött együttműködés révén újabb fázisába juthat a projekt, egyelőre azonban még nincs döntés arról, hogy mikor debütálhat élesben a rendszer, ugyanis még össze kell hangolni az egyes tevékenységeket.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a sok bosszúságot okozó nyári járatkésések egyik fő oka a légitársaságok által bevezetett túl feszes menetrend, a gyors fordulási idő volt, de emellett hangsúlyozták azt is, hogy az irányítói kapacitást is érdemes lenne növelni. Turi Ferenc tájékoztatása szerint kezelik a felmerült problémákat, és a tervek szerint

jövő nyárra 20 százalékkal nő a HungaroControl irányítói kapacitása, erre pedig meglesz a szükséges számú személyzet.

Hozzátette: amennyiben szükség lesz rá, folytatják a részleges légtérkorlátozást, illetve a reggeli műszak megerősítését. Utóbbi azért nagyon fontos, hogy a ferihegyi repülőtérről a nyári csúcsidőszakban is időben el tudjon indulni a reggeli hullám, elkerülve a késéseket. „Így remélhetőleg el tudjuk érni azt, hogy nálunk időben induljanak el a gépek, és ha más reptereken késések lesznek, az nem a mi felelősségünk, vagy ha a csatlakozáskor mégis lennének csúszások, akkor bízunk benne, hogy csak kisebb késésekkel kell számolni. Mi biztosan a pontosságra fogunk törekedni” – összegzett a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója.

(A nyitóképen: Lóga Máté, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságstratégiáért, iparért, pénzügyi forrásokért és makrogazdasági elemzésért felelős államtitkára, a Budapest Airport Zrt. igazgatóságának elnöke, Turi Ferenc, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója, Francois Berisot, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója és Emmanuel Robert Menanteau, a Vinci Airports Egyesült Államokért, Észak- és Kelet-Európáért, valamint Délkelet-Ázsiáért felelős területi igazgatója, a Budapest Airport Zrt. igazgatósági tagja a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport Zrt. megújított együttműködési keretmegállapodásának aláírásán a HungaroControl budapesti központjában 2024. október 1-jén.)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Szinte garantált elhelyezkedés és piaci igényekre hangolt új szakok — Miért érdemes a Corvinusra jelentkezni?

Szinte garantált elhelyezkedés és piaci igényekre hangolt új szakok — Miért érdemes a Corvinusra jelentkezni?

A 2025 szeptemberében felvett hallgatók nagyjából nyolcvan százaléka Corvinus ösztöndíjas, miközben a piac visszajelzései alapján évről évre új szakok indulnak – a 2023-ban alapszakon bevezetett Data Science in Businesstől az idén kidolgozott AI in Business mesterszakig –, és egyre nő az angol nyelvű képzések száma is. Az egyetem új stratégiája egyértelműen a nemzetközi sikerességre fókuszál, a haladást akkreditációkkal, rangsorokkal és a külföldi hallgatói, oktatói arány növekedésével mérik. Szabó Lajos György oktatási rektorhelyettest többek között arról kérdeztük, a tandíjat fedező Corvinus Ösztöndíj mellett milyen kiegészítő támogatások érhetők el lakhatásra és megélhetésre, milyen lépések segíthetnek abban, hogy egy egyetemi jelentkezés előtt álló bizonytalan középiskolás diák pár hét alatt leszűkítse a szóba jöhető szakok körét, és hogy mi vonzza leginkább a nemzetközi diákokat a Corvinusra.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×