A nagymotorral közlekedők számára nem csak a bukósisak, hanem más védőfelszerelések is kötelezővé válhatnak hamarosan - írja a Telex. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) és az Építkezési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) is megerősítette a lapnak, hogy az új KRESZ kialakítása során napirenden van a motorosok védőfelszerelésére vonatkozó szabályok szigorítása.
Jelenleg csak a motoros jogosítvány megszerzésekor kell zárt cipőt, protektoros kesztyűt, kabátot és nadrágot viselni, ezt követően csak a bukósisakra vonatkozóan van előírás.
Az ÉKM a lapnak adott válaszában azt írta, a motoros balesetek magas kockázatot jelentenek, hiszen a motorkerékpárok jóval kevesebb védelmet biztosítanak, mint a zárt járművek. A statisztikák szerint évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik Magyarországon, és 5 százalékuk halálos kimenetelű. A szakértők szerint a bukósisakon túl életmentő szerepe lehet más védőfelszereléseknek is, és indokolt lehet használatuk kötelezővé tétele. A tárca dolgozik egy élhető szabályrendszer kidolgozásán, figyelembe véve a motoros szervezetek és szakemberek véleményét.
A tervezett szigorítás a segédmotoros kerékpárok használóira nem vonatkozna. Viszont a nagymotorosok számára az új előírások bevezetése is vitákat vált ki. Egyesek szerint a védőfelszerelésekre vonatkozó szigorítás helyett az államnak a figyelemfelhívó kampányokra kellene nagyobb hangsúlyt fektetnie, hogy a motorosok, és a közlekedés többi résztvevője még jobban figyeljen egymásra, illetve a közlekedési szabályok betartására.
A motoros védőfelszerelésekre vonatkozó előírások a legtöbb EU-tagországban hazánkhoz hasonlóan lazák, a legtöbb helyen csak a szabványoknak megfelelő bukósisak van előírva.
Egyedül Franciaországban és Belgiumban kötelező a jóváhagyási jellel ellátott kesztyű viselése. Belgiumban emellett előírják a dzseki, a hosszú nadrág vagy overall viselését, valamint a bokát védő cipőt is. Pár országban a láthatósági mellény is kötelező kellék.