Az ügy előzménye, hogy a Coca-Cola eltérő összetételű Fantát árul az egyes országokban, a Pénzcentrum cikke szerint Magyarországon például az Olaszországban kapható üdítőhöz képest jóval alacsonyabb a narancslé tartalom.
Lázár János Facebook-posztjában, amely a Fanta narancstartalmának kérdésével indul, azt írja, hogy „Az élelmiszerek minőségét szabályozó törvényt szigorítani kell! Biztosítani kell, hogy fogyasztóként képesek legyünk nyomon követni az élelmiszerek útját és egységesen kell fellépni a beszállítókat kihasználó, a vásárlókat meg lehúzó kereskedelmi szereplőkkel szemben.”
A miniszter posztjában nem csak a Coca-Colának, de a külföldi kiskereskedelmi láncoknak, név szerint a Sparnak, a Lidlnek és az Aldinak is nekimegy, minőségi problémákra hivatkozva. „A külföldi láncok sokszor a Nyugat-Európában már eladhatatlan szemetet próbálják ránk sózni” – írja, hozzátéve, hogy „az élelmiszeripari szemét dömpingje – ami nem kereskedelmi, hanem közegészségügyi kérdés – csak erős kontroll mellett tartható kordában.”
Lázár János már korábban is kemény üzeneteket fogalmazott meg a külföldi kiskereskedelmi láncoknak, legutóbb például a Sparnak. „Gondoljunk bele, mi lenne, ha egy magyar élelmiszeripari vállalkozás uralná Ausztria piacát? Európa iparát 40-50 százalékban a német és a francia cégek uralják, ezt nem kell, hogy elfogadjuk. Nem kiszorítani kell őket, hanem rászorítani a tisztességes piaci magatartásra” – idézi egy márciusi konferencián elhangzott mondatait a Portfolio.