Az új szabályozás úgy rendelkezik, hogy a 25 km/h sebességet meghaladó, vagy a 25 kg feletti és 14 km/h-nál gyorsabb gépjárművekre kötelező feleősségbiztosítást kötni. Ez nagyrészt az e-rollerekre vonatkozik - írja a 24.hu.
A portál szerint szabályozás ugyan fontos előrelépés, de sajnos nem ad választ minden nyitott kérdésre. Az e-rollerek legtöbbje ugyanis köbnnyebb, vagy lassabb a törvényben megszabott értéknél. Így még a nagyobb városokban elterjedt rollermegosztó szolgáltatók által üzemeltett járművek többségére sem vonatkozik az új biztosítási kötelezettség.
Az e-rollerek száma az utóbbi 5–6 évben évről évre meredeken emelkedett,
jelenleg mintegy 80–100 ezer lehet használatban és számuk várhatóan a jövőben is tovább növekszik. Ennek arányában sajnos emelekedett az ilyen járművekkel okozott, vagy a vezetőiket ért balesetek száma is.
Az e-rollerek használatát még nem szabályozza a KRESZ, így a hiányos keretrendszer miatt nagy szabadság vonatkozik az életkorra vagy az előírt KRESZ-ismeretekre. A nemzetközi statisztikák szerint 10-ből 9 rolleres baleset a rolleres sérülésével jár – derült ki a Groupama Biztosító adatgyűjtéséből.
A leggyakoribb eset a fejsérülés, amelynek a súlyosabb kimenetelei megelőzhetők lennének megfelelő védőfelszerelés használatával. A nemzetközi kártapasztalatok alapján azonban 100 balesetet szenvedő rolleres közül csak 5 használ sisakot. Hamburgban például ez az arány még alacsonyabb, mindössze 1 százalék - hangsúlyozza a 24.hu.
A biztosító szerint a balesetek jelentős arányban alkoholos befolyásoltság alatt történnek,
Helsinkiben a rolleres sérülések közel fele ilyen állapotban következik be. Ugyanakkor, nem csak az e-rollerrel közlekedőket fenyegetheti veszély az utakon, hanem a járókelők is egyre gyakrabban szenvednek balesetet a rollerezők miatt.
Ezek többsége abból fakad, hogy a rolleresek nem elég körültekintők és elsodorják, elütik a gyalogosan közlekedőket. Helsinkiben az összes, rollerbalesetben érintett, de másoknak okozott sérülés is erre vezethető vissza. De igen magas azoknak is az aránya, akik a járda közepén hagyott rollerekben botlanak meg vagy esnek el – Koppenhágában és Hamburgban ez a másoknak okozott károk közel felét, míg Los Angelesben a negyedét teszik ki.
A napokban több biztosítótársaság publikálta az „Egyéb gépjárművek”-re vonatkozó, július 16-ától hatályos díjtarifáit, melyek jól tükrözik az előbb említett többletkockázatot.
Több társaság is az eddig ismeretlen kategória esetében a segédmotorkerékpár árazásából indult ki,
ugyanakkor már most jelentősen eltérő díjszintek tapasztalhatók. Területtől és életkortól függően a díjak egy évre jellemzően 5–25 ezer forint között vannak, azonban extrém esetek is előfordulnak.
Néhány jótanács a biztonságos és felelősségteljes e-rollerezéshez:
- Ellenőrizzük, hogy a saját vagy bérelt e-rollerre vonatkozik-e a kgfb kötelezettség. Ha igen, saját eszköznél kössünk rá, béreltnél bizonyosodjunk meg a biztosítás meglétéről.
- Akinek van e-rollere vagy most tervez venni, az mindenképpen kössön mellé balesetbiztosítást is, hiszen nem lehet tudni, mikor lesz rá szükség.
- Amennyiben kölcsönzött rollert használunk, mindig rendeltetésszerűen állítsuk le a járművet, ne hagyjuk szét az utakon. Ezzel megelőzhetjük, hogy a gyalogosok, vagy biciklisek keresztülessenek rajta.
- Bár elsőre jó ötletnek tűnhet, de ne vezessünk ittasan elektromos rollert, hiszen ezzel a saját és mások testi épségét is veszélyeztethetjük.
- Szerezzük be a megfelelő védőfelszerelést és ezt használjuk is minden esetben. Így nagyobb eséllyel megelőzhetjük a komoly sérüléseket.
- Esti rollerezés során nem árt, ha plusz oldalvilágítást használunk esetleg még láthatósági mellényt is viselünk.