eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 28. szombat Kamilla
Nyitókép: Unsplash

Kevesen vásárolnak új autót, felpörgött a használt piac

A legtöbben a másfél millió forint alatti használt gépjárműveket keresik.

Az év első négy hónapjában élénkült a hazai használtautó-piac, havi bontásban 73–80 ezerre tehető a tulajdonosváltások száma, szemben az egy évvel korábbi adatokkal, amikor 60–72 ezer közötti volt a használt autók tulajdon jog változásának száma - mondta Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának.

A használt gépjárművek ára minimálisan, 3-5 százalékkal csökkent, ennek hátterében az infláció csökkenése, a forint erősödése és a forint-euró árfolyam stabilizálódása áll.

A tavalyi évi magas infláció és a reálbércsökkenése arra késztette a vevőket, hogy elhalasszák vásárlásaikat, részben ennek tulajdonítja az MGOE elnöksége a használt autó piacon az idén tapasztalható élénkülést. Tavaly 824 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, importból pedig 105 ezer érkezett az országba, ami számottevő csökkenés a 2022-es 126 ezerhez képest - mondta Fojt Attila.

A legnagyobb kereslet a másfél millió forint alatti autók piacán tapasztalható, itt alig mérséklődtek az árak az elmúlt évhez képest. Annál jobban az olyan elektromos autók esetében, mert az új a Teslák és a BYD-k ára rövid időn belül több millió forinttal csökkent, amit követ a használtautó-piac is.

Az autók átlagéletkora nagyon magas, 15,6 év, ez pedig nem csökkenthető, ha évente csak 107 ezer új autót adnak el az országban, mint tavaly

- mondta az egyesület elnöke, hozzátéve, hogy összehasonlításképpen Ausztriában ez a szám 320 ezer volt.

2011-2012 óta 60-80 százalékkal drágultak Magyarországon az új autók, ez is magyarázza, hogy miért maradnak el messze az eladási számok a 2004-2005-ös évektől, amikor 210 ezer új autó talált gazdára. A 107 ezer új autó eladásból 11–15 ezerre tehető a reexport mértéke. Ezek azok az autók, amelyeket itt vesznek meg, itt helyeznek forgalomba, de ezt követően azonnal külföldre kerülnek.

Az infláció csökkenése és a reálbérek növekedése új fejlemény a gazdaságban, így a hatásuk még nem érződik a hazai új autóárakon - fogalmazott a lapnak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Hozzátette: hosszabb ideig eltart, míg a fogyasztói bizalom helyreáll.

A Covid, az energiaválság, az orosz–ukrán háború és az elhúzódó recesszió pénzügyi értelemben nem szokványossá tette a mögöttünk állókat, így nem csoda, hogy az emberek nehezen szánják rá magukat újautó-vásárlásra, ami egyre inkább luxussá válik.

A világjárvány alatt megbomlott termelési láncok helyreállása után az autóiparban felpörgött a termelés, jelentős készletek halmozódtak fel a kereskedőknél, kulcskérdéssé vált az értékesítés. Ha csupán az új autók listaárát nézzük, nem alkothatunk pontos képet a piacon zajló folyamatokról. Akcióba léptek az importőrök, és akár több millió forintos kedvezményeket kínáltak, céljuk a készlet kisöprése volt - jelezte a vezérigazgató.

Ezek az akciók mára kifutottak, miközben nőnek a lakossági megtakarítások, és növekszik a reálbér is, de mindez a fogyasztásban alig látszik. Az új autó kereskedelme mindenesetre ezt példázza. Halász Bertalan szerint lehetséges, hogy most érdemes autót vásárolni, hiszen ha az emberek tömegesen nyúlnak a megtakarításaikhoz és kezdenek járművet venni, annak árfelhajtó hatása lesz.

Címlapról ajánljuk
Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Frank-Walter Steinmeier tartotta magát a kiszivárgott menetrendhez, és ennek megfelelően pénteken feloszlatta Bundestagot. Egyidejűleg hivatalosan is február 23-ra tűzte ki az előrehozott parlamenti választásokat. Az egyik döntés sem meglepetés, de az alkotmányban rögzítettek szerint szükség volt az államfő hivatalos nyilatkozatára.
VIDEÓ
Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

A washingtoni Capitolium 2021. január 6-i ostroma után úgy tűnt, saját pártjában is kitaszítottá válhat Donald Trump, aki 2020-as választási veresége után csalást kiáltott. 2024 azonban Trump drámai és ellentmondásos visszatérésének éveként fog bevonulni a történelemkönyvekbe – nem véletlen, hogy a Time magazin 2016 után ismét az egykori ingatlanmágnást tette meg az év emberének, aki Ronald Reagan után második elnökként nemrég megkongathatta a Wall Street-i tőzsde nyitóharangját. Ám Trump első ciklusához képest jövőre komolyabb kihívásokkal fog szembenézni gazdasági, valamint bel- és külpolitikai fronton egyaránt, cserébe viszont a kormányában kisebb ellenállásba ütközhetnek a javaslatai hű szövetségeseinek és részletes terveiknek hála – bár ebből a szempontból a Kongresszus más tészta. Mi több, az amerikai gazdasági és médiaelit szintén másképp kezd viszonyulni hozzá, noha világszerte már többé-kevésbé kiismerték Trump működését, akit az örökségének bebiztosítása is foglalkoztathat második ciklusa során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×