Véleménycikket jelentetett meg a Magyar Nemzetben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki írásában elsőként a kínai elnök látogatásának jelentőségét vette górcső alá.
Kiemelte, az „autóipar vezérelte magyar gazdaság számára” különösen fontos Kína, amely az e-autózás „ökoszisztémájában” vezet a világon. A folyamatnak szerinte a 2010-es „keleti nyitás” politikája ágyazott meg, amely Kelet és Nyugat gazdasági-kulturális találkozópontjábá tette az országot, felértékelve a blokkosodás korában.
„A konnektivitás megőrzésével és megerősítésével tehát az értékláncok háborús átrendeződésének egyik fő nyertesévé tudtunk válni” – fogalmazott. „Hazánk világszinten dobogós helyre léphet fel a jövő high-tech iparágát jelentő akkugyártásban. Más uniós országok eközben még azt sem döntötték el, miképpen küzdjenek a kínai óriásvállalatok bevonzásáért” – tette hozzá.
Azt is látja ugyanakkor, hogy már megindult az e-autóipar lelassulása, a fogyasztók elbizonytalanodásáért részben a sajtót, részben az elbizonytalanodó nyugati kormányokat tette felelőssé, amelyek „elfedik Európa versenyképességi lemaradását”.
„Olcsó menekülőútként merül fel a támadó-büntető protekcionizmus, azaz saját vízió és teljesítmény hiányában a versenytársak ellehetetlenítésére tett kísérlet, a globális piacok leépítése, a hatékonyabb szereplők megvádolása tisztességtelen piaci gyakorlatokkal vagy éppen túltermeléssel” – ecsetelte Nagy Márton, aki szerint a cégek nem igazán törődnek az elbizonytalanítással,
- a Samsung SDI akkumulátorai már az Audi autóiban vannak
- az SK Innovations termékei a Volkswageneket hajtják
- a Mercedesek a CATL akkumulátoraival mennek
- a BMW-k pedig az EVE Power által gyártott akkumulátoroknak köszönhetik teljesítményüket.
A „vérkeringéshez” szerinte szükség van az infrastrukturális összekötésre, ezért kell Belgrád–Budapest vasút is például, az eredmény pedig az lesz, hogy közvetítőket kiiktatva lehet majd Kínával kereskedni.
„Jól időzített adománya a sorsnak, hogy ebben a helyzetben lesz hazánk az unió soros elnöke – olyan országként, amely sikereket ért el a gazdasági világok szétszakadásának megakadályozásáért. A konnektivitás stratégiájával Európában is szintet léphetünk, amennyiben sikerül azt elfogadott uniós politikává emelnünk” – húzta alá Nagy Márton.
Üdvözölte az „otthonról menekülő” német tőkét is, kritizálta ugyanakkor a „jól ismert európai stratégiát, a sodródást”.
Az e-autózás terén szerinte ugyanakkor itthon sincs minden rendben.
„Az elektromos autózás politikai üggyé vált, amit az ellenzéki közgazdászelit a baloldali sajtó bevonásával szeretne megvívni a kormányzattal szemben. Hasonló indulat fűti a német marxista dühöngőket, akik a Tesla Berlin melletti gyárát rohanták meg pár napja” – említette.
Szerinte sajnálatos tény, de mára Európa elvesztette versenyképességét, a nyugat-európai vállalatok közül többen inkább áttelepülnek Amerikába. Az európai gazdasági termelékenység az amerikai és az ázsiai versenytársak mögött kullog, eközben a nyugati politikusok többsége a valóságtól elszakadt ideológiai csatákba menekül.
„Soros EU-elnökként bemutatjuk az elektromos autózást erősítő stratégiánkat, amely az ágazat minden fontos kapcsolódó elemére kiterjed az elektromos autók iránti bizalom újraépítésétől a nagy ívű uniós támogatási programokig. Ennek keretében szükség lesz az elektromos autózás infrastruktúráját is fejleszteni, de a gyártók kutatás-fejlesztését is gyorsabb, egyszerűbb módon kell majd támogatni” – sorolta.
Ígérte: lesz vásárlási támogatás a lakosságnak, akár több ezer eurós is, miközben talpra kell állítani a használtpiacot is.
Számít a versenyképes európai cégekre is, akik már felismerték, hogy együtt kell működni Kínával.