eur:
398.75
usd:
365.92
bux:
89965.61
2025. március 19. szerda Bánk, József
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter beszél a Gazdaságfejlesztési Minisztérium, valamint a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete és a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete közötti együttműködési megállapodás aláírása után a minisztériumban 2023. november 10-én. A megállapodás célja, hogy tovább erősítse a hazai logisztikai és közúti fuvarozói ágazatot, különös tekintettel annak nemzetgazdaságban betöltött szerepére.
Nyitókép: MTI/Mónus Márton

Nagy Márton: a nyugati agresszív protekcionizmus téves és káros út

Véleménycikket jelenetetett meg a nemzetgazdasági miniszter, amelyben sürgette, hogy a nyugati politikai vezetők is ismerjék fel, amit a vállalatok már igen: kell Kína!

Véleménycikket jelentetett meg a Magyar Nemzetben Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, aki írásában elsőként a kínai elnök látogatásának jelentőségét vette górcső alá.

Kiemelte, az „autóipar vezérelte magyar gazdaság számára” különösen fontos Kína, amely az e-autózás „ökoszisztémájában” vezet a világon. A folyamatnak szerinte a 2010-es „keleti nyitás” politikája ágyazott meg, amely Kelet és Nyugat gazdasági-kulturális találkozópontjábá tette az országot, felértékelve a blokkosodás korában.

„A konnektivitás megőrzésével és megerősítésével tehát az értékláncok háborús átrendeződésének egyik fő nyertesévé tudtunk válni” – fogalmazott. „Hazánk világszinten dobogós helyre léphet fel a jövő high-tech iparágát jelentő akkugyártásban. Más uniós országok eközben még azt sem döntötték el, miképpen küzdjenek a kínai óriás­vállalatok bevonzásáért” – tette hozzá.

Azt is látja ugyanakkor, hogy már megindult az e-autóipar lelassulása, a fogyasztók elbizonytalanodásáért részben a sajtót, részben az elbizonytalanodó nyugati kormányokat tette felelőssé, amelyek „elfedik Európa versenyképességi lemaradását”.

„Olcsó menekülőútként merül fel a támadó-büntető protekcionizmus, azaz saját vízió és teljesítmény hiányában a versenytársak ellehetetlenítésére tett kísérlet, a globális piacok leépítése, a hatékonyabb szereplők megvádolása tisztességtelen piaci gyakorlatokkal vagy éppen túltermeléssel” – ecsetelte Nagy Márton, aki szerint a cégek nem igazán törődnek az elbizonytalanítással,

  • a Samsung SDI akkumulátorai már az Audi autóiban vannak
  • az SK Innovations termékei a Volkswageneket hajtják
  • a Mercedesek a CATL akkumulátoraival mennek
  • a BMW-k pedig az EVE Power által gyártott akkumulátoroknak köszönhetik teljesítményüket.

A „vérkeringéshez” szerinte szükség van az infrastrukturális összekötésre, ezért kell Belgrád–Budapest vasút is például, az eredmény pedig az lesz, hogy közvetítőket kiiktatva lehet majd Kínával kereskedni.

„Jól időzített adománya a sorsnak, hogy ebben a helyzetben lesz hazánk az unió soros elnöke – olyan országként, amely sikereket ért el a gazdasági világok szétszakadásának megakadályozásáért. A konnektivitás stratégiájával Európában is szintet léphetünk, amennyiben sikerül azt elfogadott uniós politikává emelnünk” – húzta alá Nagy Márton.

Üdvözölte az „otthonról menekülő” német tőkét is, kritizálta ugyanakkor a „jól ismert európai stratégiát, a sodródást”.

Az e-autózás terén szerinte ugyanakkor itthon sincs minden rendben.

„Az elektromos autózás politikai üggyé vált, amit az ellenzéki közgazdászelit a baloldali sajtó bevonásával szeretne megvívni a kormányzattal szemben. Hasonló indulat fűti a német marxista dühöngőket, akik a Tesla Berlin melletti gyárát rohanták meg pár napja” – említette.

Szerinte sajnálatos tény, de mára Európa elvesztette versenyképességét, a nyugat-európai vállalatok közül többen inkább áttelepülnek Amerikába. Az európai gazdasági termelékenység az amerikai és az ázsiai versenytársak mögött kullog, eközben a nyugati politikusok többsége a valóságtól elszakadt ideológiai csatákba menekül.

„Soros EU-elnökként bemutatjuk az elektromos autózást erősítő stratégiánkat, amely az ágazat minden fontos kapcsolódó elemére kiterjed az elektromos autók iránti bizalom újraépítésétől a nagy ívű uniós támogatási programokig. Ennek keretében szükség lesz az elektromos autózás infrastruktúráját is fejleszteni, de a gyártók kutatás-fejlesztését is gyorsabb, egyszerűbb módon kell majd támogatni” – sorolta.

Ígérte: lesz vásárlási támogatás a lakosságnak, akár több ezer eurós is, miközben talpra kell állítani a használtpiacot is.

Számít a versenyképes európai cégekre is, akik már felismerték, hogy együtt kell működni Kínával.

Címlapról ajánljuk
Pletser Tamás: az amerikai–orosz alku része lehet az európai gázpiac felosztása is
Aréna

Pletser Tamás: az amerikai–orosz alku része lehet az európai gázpiac felosztása is

A földgáz és a kőolaj árának kilátásairól, az azokat befolyásoló világpolitikai eseményekről, illetve Magyarország ezzel kapcsolatos helyzetéről is beszélt Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője az InfoRádió Aréna című műsorában.

Ügyvezető kormány alakult Szerbiában

Tudomásul vette a szerb parlament a miniszterelnök lemondását, ügyvezető kormány alakult Szerbiában, a képviselőháznak harminc napja van arra, hogy új kormányt válasszon, ellenkező esetben előre hozott parlamenti választást kell tartani a nyugat-balkáni országban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.19. szerda, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
Amikor legutóbb ilyen történt, nagyon sok pénzt lehetett bukni az Nvidiával

Amikor legutóbb ilyen történt, nagyon sok pénzt lehetett bukni az Nvidiával

Nem az amerikai részvényekről szól az idei év, legalábbis eddig. Az elmúlt két év nagy emelkedésének motorjai is szenvednek, nem kivétel ez alól az Nvidia sem. A vállalat befektetőit a keddi nagy mesterséges intelligenciával kapcsolatos bejelentések sem igazán tudták megnyugtatni, ráadásul a grafikonon megjelent egy olyan alakzat is, ami után nagy esések következtek a múltban. Legutóbb 2022-ben, és 2018-ban is gyorsan lehetett sok pénzt bukni, amikor kirajzolódott ez az alakzat a grafikonon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×