eur:
410.9
usd:
392.32
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Jakab Zsófia, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese beszédet mond az ügynökség Michelin Guide magyarországi díjkiosztóján Budapesten, a Millenárison 2022. október 3-án. Először jelentetett meg étteremkalauzt Magyarország egészéről (National Selection of Hungary) a Michelin Guide francia étteremkalauz, amely vidéki magyar éttermeket is kitüntetett a Michelin-csillag minősítéssel.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Jakab Zsófia: a kreatívipar a magyar gazdaság húzóágazata lehet

A kreatív ipar a gazdaság egyik húzóágazata, a jövő gazdaságának egyik mozgatórugója lehet – vélekedett az InfoRádió Aréna című műsorában Jakab Zsófia kreatívipari fejlesztésért felelős miniszteri biztos. A Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgatója arról is beszélt, hogy lehet fenntarthatóbb az európai divatipar.

Jakab Zsófiát februárban a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztossá nevezte ki Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter, és az elvárás vele szemben, hogy tárja fel az iparág fejlesztésének lehetőségeit, tegyen javaslatokat a növekedési potenciál kiaknázására, az ellátási láncok hatékony fejlesztésére, továbbá a nemzetközi jó gyakorlatok alkalmazására.

A miniszteri biztos felel többek közt a kreatívipari ágazati és vállalkozásfejlesztési programok megtervezésének és végrehajtásának koordinációjáért, a nemzetközi kreatívipari márkák magyarországi piacra lépésének ösztönzéséért és a hazai kreatívipari vállalkozások külpiacra lépését támogató politikák összehangolásáért.

Jakab Zsófia, aki 2018-tól a Magyar Divat & Design Ügynökség vezérigazgatója, 2022-től pedig a Magyar Turisztikai Ügynökség ügyvezetője is, az InfoRádió Aréna című műsorában a kinevezése kapcsán arról beszélt, hogy amivel eddig foglalkoztak a magyar divat és dizájn életében, az a kreatíviparnak egy jó nagy szeletét lefedte, de a kreatívipar ennél sokkal tágabb fogalom. Mint kiemelte, különböző iskolák vannak a kreatívipar definíciójára, mert valójában ide tartozhatnak azok is, amelyek alapvetően nem feltétlenül közvetlenül kreatívipari területek, például az autógyártásban a forma- vagy a kárpittervezés.

"Az elmúlt több mint öt évben egy területtel már aktívan foglalkoztunk, az alapján láttuk azt, hogy milyen lehetőségeket rejt az iparág fejlesztése, és hogyan lehetne ezt tágítani, és különböző más területeknél is segítséget nyújtani.

Ez a kinevezés hihetetlen nagy lehetőség az egész iparágnak, sokkal magasabb szintre helyeződött, és sokkal több lehetőséget is tudunk biztosítani a jövőben"

– mondta Jakab Zsófia.

A miniszteri biztos hangsúlyozta, hogy a kreatívipar támogatása más európai országokban, de már a környékünkön is régen bevett szokás, más országokban a kreatívipar támogatása nagyon régen elkezdődött. Példaként említette, hogy Ausztriában már 2011 óta a kreatívipar kiemelt terület, amivel politikai, gazdasági szinten foglalkoznak, az Egyesült Királyságban csak a tavalyi évben 50 millió fontos támogatói csomagot biztosítottak a szektor szereplőinek, de Németországban is erre külön specializált inkubációs hub van, ami kifejezetten a kreatívipart ösztönzi.

"Ez egy olyan terület, amely a gazdaság húzóágazata lehet, és több olyan statisztika és felmérés készült, hogy

ez a jövő gazdaságának az egyik motorja, mozgatórugója,

és egy nagyon jó ponton szállunk be Magyarországon is, hogy ezt a területet erősítsük, nézzük meg, mik a lehetőségek, mik a fejlődési pontok, mik az elakadások, és hogy lehet erre megfelelő strukturált rendszerben segítséget nyújtani" – mondta Jakab Zsófia.

Made in EU

Az uniós országok kreatív ipari gyártóinak életében jelentős döntés kell ahhoz, hogy a gyártósoraikat az ázsiai országokból visszahozzák Európába – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgatója. Jakab Zsófia kiemelte, hogy az ambíció megvan erre, sőt a változás is elindult, példaként említette, hogy az elmúlt hetekben tartott nemzetközi vásárokon egyre erősebben promotálják a Made in EU jelzést. "Az, hogy most már valaki olasz gyártó, nem feltétlenül elég, hanem olasz is és Made in EU, mert ez egy fontos hívószó" – hangsúlyozta.

Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyártás visszaköltöztetése Ázsiában nem megy egyik napról a másikra. "Ez egy hosszú folyamat, mert egyrészt a gyártókapacitásoknak is készen kell erre lenniük, másrészt elég komoly döntés kell azoknál a márkáknál, amelyek jelenleg még mindig Ázsiában gyártanak, hogy a termelést Európába hozzák" – tette hozzá.

Ez a váltás mindenképpen költséget jelent, de az átalakulás elkerülhetetlen, mert a fenntarthatóság jegyében

több uniós direktíva is született, amely azt a célt szolgálja, hogy 2030-ig fenntarthatóbb legyen a divatipar

– magyarázta a a Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgatója. Sok esetben majd közösen kell lépniük a gyártóknak, mert minden tagállamra érvényes, komoly szabályrendszer lépett életbe.

"Sokkal erősebb lehet a gyártás minősége és fenntarthatóbb is lesz a következő időszakban, ami a márkák életében is egy fontos üzenet a fogyasztók felé, hiszen ők is folyamatosan azzal találkoznak, hogy fenntarthatóság, újrahasznosítás" – mondta Jakab Zsófia, és felhívta a figyelmet arra, hogy például a használt ruhák piaca hihetetlen növekedést mutat az elmúlt néhány évben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×