Arról még decemberben döntött a kabinet, hogy ha egy önkormányzat hiánnyal fogadja el a konszolidált költségvetését, a kormányhivatal csődbiztost jelöl ki, akinek a fizetésképtelenség megelőzése az elsődleges feladata - írja a portfolio.hu. Vagyis nem lehet egy település – és a tulajdonában lévő, 30 milliárd forint mérlegfőösszegű cégek – büdzséjét úgy elfogadni, hogy azok eleve hiánnyal, veszteséggel számolnak, veszélyeztetve ezzel a közszolgáltatásokat (tömegközlekedés, szociális és egyéb ellátások, stb.).
A portál szerint most a kormány a csődbiztosokra vonatkozó tervezetet társadalmi egyeztetésre küldte. Eszerint a fővárosi vagy vármegyei kormányhivatal vezetője döntene majd az önkormányzati csődbiztos kijelöléséről. A határozatokat a Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás (TFÍK) modulon keresztül kézbesítik.
A csődbiztos széles körű jogokkal rendelkezne.
Például hozzáférhet bármilyen irathoz, intézkedési terveket készíthet, valamint közép- és hosszú észszerűsítheti a gazdálkodást és feladatellátást. Az önkormányzati csődbiztos köteles a tevékenysége során a titoktartásra, kivéve, ha az közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalát vagy egyéb törvényben meghatározott kötelezettséget érinti.
A portál szerint a törvénytervezetről kezdett társadalmi egyeztetés március 12-ig tart. A kormány szerint az új szabályok célja a közösségi adósságkezelés hatékonyabbá tétele és az önkormányzatok pénzügyi stabilitásának biztosítása.