eur:
385.9
usd:
355.33
bux:
0
2024. május 21. kedd Konstantin
Az M0-s autóút 11-es út és M3-as autópálya közötti szakasza Budapest határában 2014. december 11-én. Megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös és M4-es (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.
Nyitókép: MTI/Kovács Attila

Új helyzet állt elő - Körvonalazódik az étvágy az egyes sztrádamatrica-típusokra

A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.

Az OTP Mobil végezte az autóhasználati szokások változását firtató felmérést a Simple felhasználók körében, mindez igen friss, mert idén januárjában a SurveyMonkey felületén kérdezték az autósokat.

A kérdésekre több mint 15 000 válasz érkezett, a kivételesen nagy minta így sem reprezentatív a magyar lakosságra.

A felmérésnek két "munkahipotézise" volt:

  1. a matricadrágulás miatt kevesebbet autóznak majd az emberek
  2. egyes régiókban elkerülik a matricás szakaszokat.

Az eredmények szerint a válaszadók 15 százaléka úgy véli, kevesebbet autózik majd, és csak akkor vásárol rövid lejáratú matricát, ha nagyon muszáj. 8 százalék nyilatkozta, hogy inkább egyáltalán nem is használ díjfizetős útszakaszt a jövőben: ők majd szembesülnek azzal, hogy ez esetben, mivel mára már szinte minden főbb út, fontos csomópont, híd díjfizetős, így a közlekedésük ellehetetlenül, vagy csak szűk akciórádiuszban, illetve háromszoros utazási időben és ugyanazon cél eléréséhez magasabb kilométerszámban gondolkodhatnak. A válaszadók mindössze 8 százaléka jelezte, hogy nem érinti őket érzékenyen a változás, bevallásuk szerint nekik belefér a büdzséjükbe az áremelés.

A válaszadók harmada havonta legalább egyszer használ fizetős útszakaszt, 23 százalék hetente, 17 százalék pedig naponta közlekedik ilyen utakon. A megkérdezettek 16 százaléka évente legalább egyszer hajt fizetős útra, míg a maradéknak vagy nem esik útba, vagy csak akkor közlekedik díjköteles útvonalon, ha nagyon muszáj.

A fizetős utakon való közlekedési jogosultságot

minden második megkérdezett vármegyei e-matrica vásárlásával váltja meg.

22 százalék a heti (10 napos), 18 százalék az éves országos, míg 4 százalék a havi e-matricát preferálja. A többség (55 százalék) január elején váltja meg a következő évre a jogosultságot, de tízből egy fő már a decemberi elővásárlás idején beszerezte azt.

Idén január 1-től további 200 kilométernyi, eddig ingyenesen használható útszakasz lett fizetős, köztük az M0-s autópálya teljes hossza is. Az érintett autósok közül 12 százalék az éves vármegyei vagy országos matrica vásárlása mellett döntött.

A kisebb, egynapos kiruccanásokhoz, átutazásokhoz március 1-től már 24 órás érvényességű e-matrica is kapható lesz. A megkérdezettek 36 százaléka ugyan hasznosnak találja az újítást, de sokan a kisebb kiruccanások esetén is inkább a 10 napos e-matricát választanák.

A megkérdezettek fele egynapos kirándulások, utazások során venné igénybe az új e-matrica típust. Tízből egy fő akkor preferálná, ha átutazóban van, míg 8 százalék abban az esetben használná ki,

ha véletlenül hajt fel

egy fizetős szakaszra. Közel minden negyedik válaszadó viszont nem venne ilyen rövid lejáratú jogosultságot - derül ki a Kreszvaltozas.hu portálról.

Címlapról ajánljuk
Szakértő: észbontó tempóval csapódhatott a szállodahajóba a motorcsónak
Verőcei tragédia

Szakértő: észbontó tempóval csapódhatott a szállodahajóba a motorcsónak

A kishajót egy 190 lóerős motor hajtotta, ebből és a "nagy csattanásból" arra lehet következtetni, hogy erős volt a tempó - no meg a motorcsónak sérülései is ezt támaszthatják majd alá a Mahosz szóvivője szerint. A szállodahajó kapitánya segítség elmulasztása miatt őrizetben van.

Megrendítő vallomások a színészlegendától – könyv Benedek Miklósról

A Nemzet Színésze zárkózott ember hírében állt, idősebb korára azonban feloldódott, és megannyi sikeres szerep után a legnagyobb kihívással birkózott meg: saját magáról mesélt életrajzi könyvében, melynek megjelenését nem érhette meg, ugyanis január 9-én elhunyt. A könyv megírásában egy régi jó barát, Vajda Katalin volt a segítségére, akinek köszönhetően egy mellbe vágóan őszinte vallomást olvashatunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.21. kedd, 18:00
Rigó Csaba Balázs
a Gazdasági Versenyhivatal elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×