Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Schanda Balázs, Sulyok Tamás elnök, Szabó Marcel (felső sor, b-j), valamint Juhász Miklós és  Juhász Imre (alsó sor, b-j) alkotmánybírók az Alkotmánybíróság nyilvános ülésén az MTA szabályozása ügyében tartott határozathirdetésen 2022. november 15-én.
Nyitókép: Soós Lajos

Semmi következménye nincs az Alaptörvény-ellenes jogalkotásnak

Jelenleg tizennégy Alaptörvény-ellenes jogszabály korrekciójával adós az Országgyűlés, amiből tizenkettőnek már lejárt a határideje, a legrégebbinek tíz éve.

Az Alkotmánybíróság jelenleg tizennégy teljesítetlen jogalkotói mulasztást tart nyilván, amelyek közül tizenháromnak az Országgyűlés, míg egynek a közlekedésért felelős miniszter a címzettje - adta hírül az Index. A tizennégy megállapított mulasztásból tizenkettőnek már lejárt a határideje, két jogalkotói mulasztást viszont még határidőn belül orvosolhat a parlament.

Ha az Alkotmánybíróság eljárása során a jogalkotó általi mulasztással előidézett Alaptörvény-ellenességet állapít meg,

akkor határidő megjelölésével a mulasztást elkövető szervet felhívja feladatának teljesítésére.

Az alkotmánybírósági törvény szerint a jogalkotói feladat elmulasztásának minősül, ha:

  1. nemzetközi szerződésből származó jogalkotói feladat elmulasztása valósul meg,

  2. kifejezett jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladat ellenére nem került sor a jogszabály megalkotására,

  3. vagy a jogi szabályozás Alaptörvényből levezethető lényeges tartalma hiányos.

Mindennek az alkotmánybírósági hatáskörnek az az elvi alapja, hogy a jogalkotói mulasztás miatti alaptörvénysértő helyzet megszüntetése nem az Alkotmánybíróság, hanem a jogalkotó feladata, tehát az alkotmánybírák nem vehetik át a törvényhozó felelősségét. Viszont a jogalkotó mérlegelés nélkül köteles (lenne) a mulasztást megállapító határozatban megjelölt határidőben olyan normát alkotni, amely megszünteti az alkotmányellenes helyzetet. Csakhogy a mulasztásnak nincs semmiféle jogi szankciója - foglalja össze a portál a tudnivalókat.

A tizennégy, Országgyűlésre, illetve a közlekedésért felelős miniszterre vonatkozó mulasztást az Alkotmánybíróság a weboldalán tette közzé.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×