„Sikeres volt, teljesen elégedettek vagyunk” – értékelte az idei, most már negyedik éve zajló hétvégénkénti rakpartnyitási sorozatot az InfoRádiónak a főpolgármester kabinetfőnöke.
A fővárosi önkormány idén is a Város és Folyó Egyesülettel karöltve valósította meg a rakparti programokat, amelyeket az érdeklődők a nyár közepén már egy egybefüggő hónapon át is élvezhettek – hívta fel a figyelmet Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, megjegyezve: idén több a zöld, a növény, a pad, az árnyékoló, nem beszélve arról, hogy két utcai grillező is kikerült.
A kabinetfőnök arra is kitér, hogy a programsorozat, amelyre – állítása szerint – egy-egy napon 10-15 ezernél is többen látogathatak ki, fontos tapasztalatokkal szolgál a rakpart jövőjét illetően is. De mint mondta, a Városháza hosszú távú tervének megvalósulása, ami egy teljes körű átépítést takar, akkor reális, ha a kormánynak sikerül megállapodnia az uniós forrásokról. „Addig sem vagyunk tétlenek; a felszabadítható gyalogos részeket kisebb beavatkozásokkal szeretnék továbbfejleszteni jövőre is” – mondta.
Hibák a megvalósításban
A budapesti Duna-rakpartok hétvégi megnyitása jó koncepción alapult, de a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége szerint a megvalósításba több hiba is csúszott. Erről Szilvássy István, a szervezet elnöke beszélt az InfoRádióban.
Mint fogalmazott, a sétálásra nem volt igazán fölkészítve a szakasz, többek között azért sem, mert a gyalogosokat és kerékpárosokat, illetve a mikromobilitási eszközökkel közlekedőket egy útra terelték, ami a kikapcsolódást meglehetősen nehezítette. Arról nem beszélve, hogy a rakpart nem egy parkosított terület, bár lelkesedésből kihelyeztek néhány ülőgarnitúrát, de ez egy világörökségi területhez elég snassz – fogalmazott a szakember. Szerinte mozgósítani lehetett volna a fővárosi kulturális intézményeket, de akár a kerületeket, hogy ezen a szép szabadtéri területen bemutassák a turisztikai vagy művelődési programjaikat.
Szilvássy István kitért arra is, hogy szerinte milyen lett volna az ideális hétvégi rakpartnyitás: le kellett volna keríteni műanyag jelzőeszközökkel vagy szalaggal egy sávot a kerékpárosoknak és az egyéb eszközökkel közlekedőknek, amit meg lehetett volna szakítani egy-egy átjáróval. „Vissza kellene állítani a hierarchiát, aminek a csúcsán a gyalogos van; ha ez összekeveredik, akkor a káosz felé megyünk, nem a pluralizmus irányába” – fogalmazott.
A Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége terveit elküldte a Városházának, továbbá az Építési és Közlekedési Minisztériumnak is.