eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Close up on woman legs feet standing on the electric kick scooter on the pavement wearing jeans and sneakers in summer day
Nyitókép: Miljan Živković/Getty Images

Szakértő: még a jogászok sem tudják eldönteni, milyen jármű az e-roller

Jogszabály hiányában csak a Kúria tavalyi döntése alapozza meg, hogy az elektromos roller a gépi meghajtású járműnek számít – mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.

Tárcaközi egyeztetésen van egy, az elektromos rollerekről szóló törvényjavaslat – mondta az InfoRádióban Borbély Zoltán ügyvéd, aki szerint bármilyen szabályozás jobb lenne a teljes szabályozatlanságnál.

Elmondása szerint a római jog óta ismeretes, hogy a bíró nem nem alkothat jogot, ugyanakkor a Kúria döntése kötelező erejű mindenkire nézve, pillanatnyilag tehát a legfőbb bírósági fórum tavalyi végzése alapozza meg az elektromos roller gépi meghajtású jármű kategóriáját, miután erre sem az európai jogszabályok, sem a magyar KRESZ nem tér ki.

Viszont a Kúria levezeti, hogy miután nem szerepel a KRESZ-ben a gépjármű fogalmának a kivételei között – nem tolókocsi, nem babakocsi és nem is talicska –, ezért gépi meghajtású járműnek minősül, vagyis el lehet vele követni az ittas járművezetést – mutatott rá szakértő.

A jogszabálytervezet szerint 25 kilométer/órás sebesség alatt a roller kerékpárnak minősülne, e fölött pedig segédmotoros kerékpárnak – mondta a közlekedési szakjogász. Vagyis

innentől kezdve az lesz a kérdés, mennyivel tudnak menni, és hogy milyen teljesítményűek a rollerek.

Borbély Zoltán megjegyezte: már most vannak olyan „rollerszolgáltatók”, amelyek ezt már figyelembe veszik a kalibrálásnál.

Eddig a különböző szintű bíróságok sem tudtak abban megállapodni, hogy a roller mi is valójában – folytatta az ügyvéd. Az első döntés a Pesti Központi Kerületi Bíróság szabálysértési csoportjában született, amiben kimondják, hogy az elektromos roller nem jármű, így nem közlekedhet az úttesten. Ezt követően a Debreceni Ítélőtábla megállapította, hogy noha gépi meghajtású jármű, de a szabályozatlansága olyan különös méltánylást érdemlő körülmény, ami alapján nem indokolt a járművezetéstől eltiltás, ezért próbára bocsátást alkalmazott. Van továbbá a Veszprémi Törvényszéknek is egy, Borbély Zoltán szerint iránymutató döntése, amiben az elektromos kerékpár – tehát nem elektromos roller – esetében az „AM” járműkategória (segédmotoros kerékpár) vezetésétől eltiltást alkalmazta. „Egy egészen biztos,

az elektromos roller leginkább a segédmotoros kerékpárra hasonlít, és azt gondolom, hogy az AM kategóriától való eltiltás méltányos.”

Jogászok sem tudnak közös nevezőre jutni az elektromos rollerek kategorizálásában – tette hozzá a közlekedési szakjogász.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Veszélyes csapda egy államnak belföldre eladósodnia

Az EU-tagállamok fiskális helyzete jelentős eltéréseket mutat, különösen az államadósság, a költségvetési egyenleg és a bankrendszer hazai államadósság-kitettsége („home bias”) tekintetében. Míg korábban az Európai Unió kifejezetten pártolta, hogy a tagállamok a hazai szereplőkre támaszkodjanak inkább az adósságfinanszírozásban, most egy friss bizottsági elemzésben árnyalták már álláspontjukat. Arra jutottak, hogy a magas belföldi kitettség (különösen ha a bankrendszer felé áll fenn) növeli a pénzügyi stabilitási kockázatokat, különösen egy esetleges fiskális vagy gazdasági sokk esetén a túlságosan nagy egymásrautaltság miatt, amire a Bizottság erősebb diverzifikálást ajánl a finanszírozásban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×