A KSH idáig negyedévente nyilvánosságra hozta a betöltetlen álláshelyek számát, ezt össze lehetett hasonlítani az intézményvezetők által megjelölt adatokkal, és ezekből következtetni tudtunk arra, hogy van-e mozgása tantestületeknél, illetve lehetett látni azt is, hogy mekkora hiány mutatkozik - mondta az InfoRádióban a PSZ elnöke.
A szakszervezetnek is vannak saját számaik, ezek az Oktatási Hivatal által a kompetencia mérések során bekért összesítések. Ezt amúgy a kormány is kiértékelhetné, de
nem érdekeltek abban, hogy kiderüljön, mekkora a pedagógushiány
- tette hozzá Totyik Tamás.
Kérdésként merül fel, hogy az eddig közölt adatok mennyire voltak pontosak és kik szerepeltek benne.
A PSZ elnökének válasza szerint ezekben a számokban benne voltak az óraadók, a részmunkaidősök, és ezeket az adatokat nem is törölték a tájékoztatóból, egyedül az üres álláshelyeket vették ki. Majd arról beszélt, hogy nekik fontos volnának olyan számok is, hogy "egy osztályra hány tanítási óra rendelhető el, illetve a pedagógusok részéről hány óra tartható meg egy évfolyamon".
Ebből ugyanis ki lehetett számolni, hogy mennyi a finanszírozott órakeret. Eddig az volt a tapasztalat, hogy ettől a kerettől 15-20 százalékkal is eltértek egyes intézmények, ez pedig azt jelenti, hogy jóval alacsonyabb óraszámmal dolgoznak az intézmények, mint amennyit a törvény biztosítana számukra.
Ez pedig azt mutatja meg, hogy ott pedagógushiány van.
Ez azért nem jó a szakszervezeti vezető szerint mert a 2023. évi kompetencia mérés során a 8. évfolyamos tanulók 40 százaléka funkcionálisan analfabéta volt - és ezt a kormány is elismerte.
Nem az a gond, hogy tananyagban kevesebbet kapnak a diákok, mert nem, hanem azokat a plusz foglalkozásokat szüntetik meg amelyeket a tehetséggondozásra, felzárkóztatása fordították, és a csoportbontásokat, amelyek a kepésségek szerinti, vagy az egyénre szabott foglalkozásokat segíthetik.
A PSZ számításai szerint 20 ezer pedagógus hiányzik a magyar oktatásból és még 14 ezer nevelést segítő kolléga is. Fontos szempont még, hogy azoknak a kollégáknak a helyét, akik tartósan mennek gyesre vagy gyedre csak 50 százalékban töltik fel, nem vesznek fel helyettük másik munkaerőt, hanem belső erőforrásokból próbálják az ő helyettesítésüket megoldani - mondta végül Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke.