Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
fotó: Infostart
Nyitókép: Infostart

Ömlik ki a víz a Balatonból - meddig lesz hajózható a Sió?

A Magyar Turisztikai Ügynökség megbízásából az Országos Vízügyi Főigazgatóság biztosítani tudja a szükséges mértékű vízeresztést ahhoz, hogy a Sió-csatorna hajózhatóvá váljon, és az új hajók eljuthassanak a rendeltetési helyükre, a Balatonra - közölte az Infostarttal a vízügy.

A Sió-zsilipen való vízeresztés mértéke és időtartama a hajózási igények (mélység, vízhozam, vízsebesség), a Balatonba érkező vízmennyiségek és a Sió-csatornába torkolló vízfolyások függvényében folyamatosan változik, így

jelenleg a zárásra és a leeresztendő vízmennyiségre még nem tudunk pontos választ adni.

Ezt válaszolta érdeklődésünkre az Országos Vízügyi Főigazgatóság. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a magas, 121 centis vízállás miatt mennyi vizet engednek le a Balatonból, és hogy meddig tart ez a folyamat.

Ahogy az Infostarton az elsők között beszámoltunk: június 13-án "óvatosan" elkezdték a vízengedést a Balatonból. Ennek megfelelően az OVF adataiból az derült ki, hogy az első napokban jelentéktelen mennyiségű víz távozhatott a tóból. Aztán szombaton látványosan elkezdett nőni a Sió-csatorna vízszintje. A Siojut mérőpontnál múlt szombaton délelőtt még mínusz 39 centin állt a mérce, keddre 221 centit mutatott.

Erre a lépésre azért (is) lehet szükség, mert pár napra hajózhatóvá akarják tenni a 4 éve lezárt Siót.

Szintén az elsők között számoltunk be arról, hogy már szombaton gyülekeztek azok a hajók Siófoknál, amelyek el akarják hagyni a tavat.

Közben tudható volt, a Bahart négy ultramodern vízíjárműve is fel szeretne hajózni a 110 kilométer hosszú csatornán. Két kompról és két katamaránról van szó, amelyek már tavaly elkészültek, és Komáromban várakoztak.

Sokan azonban ellenzik a Sió zsilipjének megnyitását. Az Infostarton is írtunk arról, hogy június 15-én a Balatoni Szövetség azonnali kéréssel fordult az Országos Vízügyi Főigazgatóság felé. Tiltakoztak a Balaton leengedése ellen. A héten pedig a belügyminiszterhez fordult a szervezet, kérve a balatoni vízeresztés azonnali leállíttatását és a Sió-zsilip mindaddig zárva tartását, amíg nem egyeztetnek az érintett önkormányzatokkal.

A Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere által aláírt levélben, amelyet a balatonhir.hu is közölt, az is szerepel, hogy "tudomásom szerint 120 cm alatt vízeresztés nem lehetséges". Ez azért fontos érvelés, mert a Balaton a múlt héten 121 centis volt, és 120 felett szabályozni kell a partvédelem miatt. Más kérdés, kedden már csak 118 centis volt a tó vízállása.

OVF adatok
OVF adatok

Aggódnak a környezetvédők is, Ábrahám Gábor például olyan fotót osztott meg még szombaton, amelyen az állatvilágot félti az áradástól.

Kétségtelen tény, hogy kedden a megemelkedett vízszint miatt Simontornyától lefelé (a Kapos folyó becsatlakozása után) már III. fokú árvízvédelmi készültség van érvényben a Sión. Ez pedig azt jelenti, hogy szerdán indulhatnak azok a hajók amelyek távoznak a tóról. Azt még nem tudni, hogy a Bahart-hajók mikor kezdhetik meg a felhajózást.

Az OVF azonban a közleményében nyugtatja az aggódókat. Azt írják, "az Országos Meteorológiai Szolgálat által készített hosszú távú időjárás-előrejelzések alapján a nyár folyamán az átlagosnál kissé melegebb és közel átlagosan csapadékos időjárás várható a Balaton vízgyűjtő területén, ennek megfelelően

a nyár folyamán a tó természetes vízkészletcsökkenése átlagosnak valószínűsíthető.

Amennyiben az időjárás előrejelzésben nem következik be lényeges változás, akkor nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az idei üdülési szezonban a tó átlagvízállása 80-85 cm felett marad, azaz meghaladja a 2022. évi nyári átlagvízállásokat, tehát nem várhatóak problémák az alacsony vízállások miatt".

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×