eur:
411.18
usd:
392.45
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Nem valami biztatók a magyar autósok túlélési esélyei

Elkeserítő a hazai autópark átlagéletkora, pedig egy baleset alkalmával élet-halál kérdése lehet, hogy mikori modellt vezetünk.

2021-ben a magyar személygépkocsik több mint 70 százaléka 10 évnél is idősebb volt, de a valamivel több mint 4 millió forgalomban lévő autó 18,6 százaléka a 20 éves kort is meghaladta – idézi az Eurostat adatait a Pénzcentrum. A helyzet mára sem igazán javult, a KSH összesítése alapján a hazai autópark átlagéletkora 2022-ben meghaladta a 15 évet.

A KSH márkákra bontva is közölte a forgalomban lévő autók átlagéletkorát, és arra jutottak, hogy a Dacia adta összességében a legfrissebb kocsikat a hazai autóparkban, de már ezek is 6,9 évesek átlagosan. 10 éves átlagkor alatt van még a KIA és a Lexus is.

A legöregebb átlagkorú autómárkák között régi, szocialista gyártmányokat találni, illetve olyan, már megszűnt gyártókat, mint a Daewoo vagy a Saab. A közkedveltebb márkák közül a Volkswagenek, Opelek és a Fiatok is becsúsznak már a 17 éves átlagéletkor fölé. De az Audi, a Suzuki, a Peugeot és a Seat forgalomban lévő autói is lassan nagykorúak lesznek az átlagéletkort tekintve – olvasható a gazdasági híroldalon.

Mint azt kiemelik, a fenti összesítés nem pusztán az átlag magyar autóvásárló anyagi helyzetéről „súlyos látlelet”, hanem azt is magában hordozza, hogy a baleseteknél sokkal nagyobb veszélyben lehetnek azok, akiknek csak öreg autóra futja. Szemléltetésnek az ausztrál autóminősítő intézet alábbi videóját csatolták, amiben azt vizsgálták, hogy milyen az, amikor egy 20+ éves autó ütközik egy modernebbel. Az eredmény sokkoló:

Mialatt a 2015-ös Toyota Corolla 5 csillagos értékelést kapott a biztonságra (12,93 pont a 16-ból), addig a 1998-as 0,4 (!) pontot szerzett a törésteszten. A szakértők szerint utóbbi kocsi szerkezete „katasztrofális” sérüléseket szenvedett, ahol a vezetőre nézve rendkívül nagy a súlyos fej-, mellkas- és lábsérülések kockázata – olvasható mások mellett.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 22. 04:15
×
×
×
×