eur:
395.06
usd:
367.72
bux:
71616.17
2024. július 2. kedd Ottó
Elektromos meghajtású autót töltenek az Elektromos járművek napján Székesfehérváron 2022. szeptember 18-án. A Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ negyedik alkalommal, Menő jövő címmel megrendezett eseményén az érdeklődők a technika legújabb vívmányaival találkozhattak, az érvényes jogosítvánnyal rendelkezők ki is próbálhatták az elektromos járműveket.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Bera Péter: óriási tartalékok vannak még az akkumulátorszemétben

A lítium-ion akkumulátorok mindössze 5 százalékát hasznosítják ma újra, ám hosszú távon Magyarországnak is ki kell alakítania a gyárak ellátásához az újrahasznosítás rendszerét – derül ki a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének tanulmányából.

A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosíthatók, különböző eljárások vannak erre, de az egyik magas energiát igényel, a másikban viszont veszélyes anyagokkal dolgoznak – mondta az InfoRádióban Bera Péter, a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

Van egy ultrahangos újrahasznosítási eljárás, amit egyelőre csak tesztelnek, de 60 százalékkal olcsóbb lehet, mint az eddigi hagyományos újrahasznosítási eljárások. Mindezeket megelőzi egy fizikai hasznosítás, tehát darálják, szétszerelik a lítium-ion akkumulátorokat.

Bera Péter szerint az újrahasznosítás még kiaknázatlan terület Európában, korábbi adatok alapján öt százalék körüli lehet. Ez főként amiatt van, mert 2010-ben a teljes lítiumfogyasztáshoz mérten az akkumulátorokban való felhasználás 23 százalék volt, de ez 2021-re 74 százalék lett. Mivel folyamatosan nőtt az elektromos autóban való felhasználása – 12 év alatt négyszeresére –

az elkövetkezendő években számítani lehet a lítium-ion akkumulátorok tömeges megjelenésére.

A kutató úgy véli, csak ezek után lesz majd vélhetőleg nagyobb arányú a hasznosítás, és egyre több cég fogja hasznosítani ezeket.

A lítium-ion akkumulátorok mindössze 5 százalékát hasznosítják ma újra, a maradék 95 százalék többnyire hulladéklerakóba kerül. Tekintettel arra, hogy vegyi anyagokat is tartalmaz, veszélyes anyagnak minősül, akárcsak az ólomsavas akkumulátor. Az Európai Unió által megfogalmazott cél, hogy a hordozható akkumulátorok esetében az újrahasznosítás 2027-re 63, 2030-ra a 73 százalékos legyen.

Az anyagvisszanyerési-célérték a lítium esetében 2025-re 50 százalék, 2031-re pedig 80 százalék.

"Mivel Magyarország jelenleg az akkumulátorgyártás egyik legfőbb központja, egyre nagyobb fejlesztések indulnak meg ezen a területen, ezért jelentős gazdaságstratégiai kérdés lesz az akkumulátorok újrahasznosítása, hogy kinyerjék belőle ezeket a nyersanyagokat, és hogy ellássuk vele ezeket a gyárakat és beszállítókat" – tette hozzá a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.02. kedd, 18:00
Yann Caspar
a Matthias Corvinus Collegium Európai Tanulmányok Műhelyének kutatója
Sziget: a magyarok vásároltak legnagyobb arányban Early Bird bérleteket

Sziget: a magyarok vásároltak legnagyobb arányban Early Bird bérleteket

Hat hét múlva, 2024. augusztus 7-én, szerdán startol el az idei Sziget, és augusztus 12-én, hétfőn ér véget a bulisorozat a Hajógyári-szigeten. Az elővételes hetijegyek jelenleg 142 900 forintért kaphatók, és a szervezők ígérete szerint az italokat, ételeket jórészt a tavalyi áron lehet majd megvásárolni. A pandémia miatt tartott kétéves kényszerszünet után a fesztivál sok szempontból megújult: a szervezőknek idén kiemelt célja, hogy alacsonyan tartsák az árakat. Így, ha a minimálbérhez viszonyítunk, arányaiban akkora kiadást jelenthet 2024-ben a Szigeten bulizni, mint 2008-2010 környékén – számolta ki a Pénzcentrum.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. július 2. 11:39
×
×
×
×