Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 28. vasárnap Kamilla
Elektromos meghajtású autót töltenek az Elektromos járművek napján Székesfehérváron 2022. szeptember 18-án. A Székesfehérvári Közösségi és Kulturális Központ negyedik alkalommal, Menő jövő címmel megrendezett eseményén az érdeklődők a technika legújabb vívmányaival találkozhattak, az érvényes jogosítvánnyal rendelkezők ki is próbálhatták az elektromos járműveket.
Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Bera Péter: óriási tartalékok vannak még az akkumulátorszemétben

A lítium-ion akkumulátorok mindössze 5 százalékát hasznosítják ma újra, ám hosszú távon Magyarországnak is ki kell alakítania a gyárak ellátásához az újrahasznosítás rendszerét – derül ki a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének tanulmányából.

A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosíthatók, különböző eljárások vannak erre, de az egyik magas energiát igényel, a másikban viszont veszélyes anyagokkal dolgoznak – mondta az InfoRádióban Bera Péter, a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

Van egy ultrahangos újrahasznosítási eljárás, amit egyelőre csak tesztelnek, de 60 százalékkal olcsóbb lehet, mint az eddigi hagyományos újrahasznosítási eljárások. Mindezeket megelőzi egy fizikai hasznosítás, tehát darálják, szétszerelik a lítium-ion akkumulátorokat.

Bera Péter szerint az újrahasznosítás még kiaknázatlan terület Európában, korábbi adatok alapján öt százalék körüli lehet. Ez főként amiatt van, mert 2010-ben a teljes lítiumfogyasztáshoz mérten az akkumulátorokban való felhasználás 23 százalék volt, de ez 2021-re 74 százalék lett. Mivel folyamatosan nőtt az elektromos autóban való felhasználása – 12 év alatt négyszeresére –

az elkövetkezendő években számítani lehet a lítium-ion akkumulátorok tömeges megjelenésére.

A kutató úgy véli, csak ezek után lesz majd vélhetőleg nagyobb arányú a hasznosítás, és egyre több cég fogja hasznosítani ezeket.

A lítium-ion akkumulátorok mindössze 5 százalékát hasznosítják ma újra, a maradék 95 százalék többnyire hulladéklerakóba kerül. Tekintettel arra, hogy vegyi anyagokat is tartalmaz, veszélyes anyagnak minősül, akárcsak az ólomsavas akkumulátor. Az Európai Unió által megfogalmazott cél, hogy a hordozható akkumulátorok esetében az újrahasznosítás 2027-re 63, 2030-ra a 73 százalékos legyen.

Az anyagvisszanyerési-célérték a lítium esetében 2025-re 50 százalék, 2031-re pedig 80 százalék.

"Mivel Magyarország jelenleg az akkumulátorgyártás egyik legfőbb központja, egyre nagyobb fejlesztések indulnak meg ezen a területen, ezért jelentős gazdaságstratégiai kérdés lesz az akkumulátorok újrahasznosítása, hogy kinyerjék belőle ezeket a nyersanyagokat, és hogy ellássuk vele ezeket a gyárakat és beszállítókat" – tette hozzá a Mathias Corvinus Collegium Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Jövőre 77 400 milliárd forint sorsáról döntenek Brüsszelben – mutatjuk, hova ömlenek az uniós pénzek!

Jövőre 77 400 milliárd forint sorsáról döntenek Brüsszelben – mutatjuk, hova ömlenek az uniós pénzek!

Az év végére megszületett a döntés a 2026-os uniós költségvetés végleges formájáról. Miközben az Európai Parlament relatíve nagy sikerként könyvelhette el, hogy a tagállamokat sikerült meggyőznie a források növeléséről, az így allokált mintegy 300 millió euró csak töredéke a 200 milliárd euróhoz (77 400 milliárd forinthoz) közelítő jövő évi keretnek. Ugyan a változtatások jelzésértékűek, fontos szem előtt tartani azt is, hogy az összkép relatíve keveset változott a ciklus 2020-as kezdetén elképzeltekhez képest, így cikkünk most tételesen végigmegy azon, hogy mire költ majd az Európai Unió 2026-ban.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×