Az ársapkák miatt van az egekben a trappista sajt ára - mutatott rá az ármaximalizálás egyik hatására Heiszler Gabriella a Forbesnak adott interjúban. Magyarázatként elmondta: ez azért van, mert a 2,8 százalékos tejen van árstop, a 1,5 százalékoson pedig nincs. "A forgalom a 2,8 százalékos tej felé terelődik, tehát több tejzsírt vonnak ki a gyártók a piacról, a folyótejbe adják el a tejzsírt a trappista helyett, ami a kínálaton át drágítja a sajtokat. A hatósági árazásnak középtávon ilyen hatása van" - fejtette ki.
Úgy tapasztalják, hogy az ársapkás termékek közül most a csirkemellből és a cukorból vannak mennyiségi problémák, másból nem igazán.
Az árakon a Spar is emelt, de van egy vásárlói "árelfogadósági hajlandóság", ezért nem tudják kompenzálni teljes veszteséget. És ezért vannak a legtöbb helyen mennyiségi korlátozások.
Amellett, hogy a fogyasztók már elkezdtek lefelé vásárolni, megjelent az is, hogy bizonyos termékeket sokkal kevésbé visznek. "Jó példa, hogy
amikor elkezdenek spórolni, az olcsó szénhidrátok felé fordulnak.
Hiába drágább a tészta, még mindig olcsóbb egy családot tésztával jóllakatni, mint hússal vagy zöldséggel. A pékáruk forgalmában is látjuk a változást, a kenyér kelendőbb lett: olcsóbb egy kiló kenyér, mint egy kilónyi kifli vagy egyéb pékáru."
A saját márkás termékek jelentik az egyetlen szegmenst, ahol mennyiségben is több terméket adnak el: éves szinten 4-5 százalékponttal ment fel a volumen, miközben a teljes forgalom volumene csökken. Utóbbit már a nyár eleje óta érzik.
Heiszler Gabriella megjegyezte még, hogy náluk most
a leggyakoribb a heti árazás,
amiből megpróbálnak hosszabb távú szerződésekkel havi, vagy háromhavi árazást csinálni. A másik véglet a szezonális árazás.
Utóbbival kapcsolatban elmondta: januárban rendelték meg az idei karácsonykor értékesítendő csokimikulásokat. Nem volt még háború, és ugyan magas volt már az infláció, de azért a kilátások jók voltak, még egy prosperáló országban éltünk.
"Tehát ugye jó sok csokimikulás kell karácsonyra. De
már most kezdünk félni amiatt, hogy egy csokimikulás tömegre vetítve luxusnak számít egy táblás csokihoz képest.
Ugyanez a helyzet minden más szezonális termékkel. A jelenlegi helyzetben négy-hathetente át kellene értékelni a rövid távú stratégiát."