eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án.
Nyitókép: MTI/Balázs Attila

Gigantikus magyar terminál lehet az ukrán élelmiszerexport központja

A napokban adták át Európa legnagyobb szárazföldi intermodális logisztikai terminálját Fényeslitkén.

Az intermodalitás azt jelenteti, hogy a különböző fuvarozási módok között váltás van. A terminálon belül van szélesnyomtávú és normál nyomtávú vasútvonal, közúti fuvarozási csatlakozási lehetőség is, ezen szállítási ágazatok között is lehet váltani – mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

A méreteit és kapacitását tekintve "Európa meghatározó létesítménye lesz, ami föltette Magyarországot újra a vasúti logisztika térképére". A tíz kilométer belső vasúthálózat 85 hektáros területen van, amiből 225 ezer négyzetméter burkolt felület.

Az infrastruktúrában privát 5G hálózat is van, amelyet szárazföldi terminálon még a világon nem használtak.

Ez hatékonyságot, a belső kommunikáció zártságát, adatbiztonságot és "rendkívül nagy műveleti hatékonyságot" jelent.

A vezérigazgató kifejtette: a terminál daruiban nincsenek kezelőfülkék, ezért a humán erőforrás biztonsága minden eddiginél nagyobb. A kapacitását és területét tekintve a legnagyobb, európai összehasonlításban ilyen területű méretű és kapacitású terminál nincs. Mint mondta, ez a keleti-nyugati határnak olyan kapuja, ahol nyomtávváltásra van lehetőség a vasúti áruforgalomban. Az infrastruktúra technikai színvonala és belső kialakítása olyan kiszolgálást biztosít a partnereknek, amit "jelenleg egyetlen létező Európai határterminál sem tud".

A terminál rekordidő alatt, több mint negyvenmilliárd forintos magánberuházásból épült meg. Tálosi János szerint a "rekordidő" azt jelenti, hogy az első földmunkák elindításától számított 14 hónap alatt technikailag működőképes állapotú lett. Az európai építési átlag idő 3-5 év, Magyarországon 4-7 év közöttire tehető.

Fényeslitke, 2022. október 18.
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án.
Forrás: MTI/Balázs Attila
Konténereket rakodnak széles nyomtávú vagonokról keskeny nyomtávú szerelvényre az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vasúti termináljában Fényeslitkén az átadás napján, 2022. október 18-án. Forrás: MTI/Balázs Attila

A beépített daruk kapacitása elméletileg évente egymillió húsz láb hosszúságú fém konténer (TEU). A kapacitás a vasúti kiszolgáló infrastruktúra függvényében változik, de jelenleg is 300-500 ezer évi TEU mennyiséget képes átrakni.

A terminál a háborús helyzet miatt nemcsak konténerekre, hanem más termékek szállítására is alkalmassá tehető: jelentős mennyiségű gabona- és folyékonyélelmiszer-átrakodó kapacitást építenek ki még idén, hogy támogassák az ukrán–európai élelmiszerexportot. Tálosi János szerint

Az ukrán élelmiszerexport legnagyobb vasúti központja lehet.

A terminálon 83 alkalmazott dolgozik, a tervezett létszám 120-130 fő, de a megépült raktárat és a környező ipari parkot is fel kell tölteni dolgozókkal. A vezérigazgató szerint így még mintegy 3-400 fő alkalmazása válik lehetővé a térségben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 22. 19:22
×
×
×
×