Infostart.hu
eur:
389.44
usd:
330.16
bux:
0
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
traffic jams in the city, road, rush hour közlekedés, forgalom, autó, autók, torlódás, dugó
Nyitókép: Jung Getty/Getty Images

Ismét ellenőrizték a járművek környezetvédelmi állapotát – íme az eredmény

Négy nagyvárosban összesen 867 gépkocsi állapotát mérték fel a negyedszázados múltra visszatekintő Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban 2022. szeptember 19. és 23. között – ismertette pénteki közleményében a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM).

A hagyományos akció arra hívja fel a figyelmet, hogy autóink rendszeres karbantartásával a közlekedés biztonsága mellett a káros kibocsátás mérsékléséért, a tisztább levegőért is tehetünk – hívta fel a figyelmet a minisztérium.

Idén Budapesten naponta három-három, Debrecenben, Győrben és Szegeden pedig egy-egy, összesen tehát harminc helyszínen végeztek kitereléses közúti ellenőrzéseket a kormányhivatalok szakemberei. A járműveket a műszaki vizsgálóállomásokon is alkalmazott technológiákkal, a benzineseket gázelemzővel, a dízeleseket füstölésmérővel vizsgálták. A szemrevételezés során szivárgások, a környezetre ártalmas meghibásodások, akár szabálytalan módosítások nyomait keresték – részletezték.

A több évtizede futó akciónak köszönhetően a tapasztalatok már hosszabb időtávon is összevethetők. Az ezredforduló környékén a dízelmotoros autók fele, a benzinesek kétharmada felelt meg maradéktalanul az előírásoknak. A technológiai fejlődésnek, szigorúbb kritériumoknak és rendszeres ellenőrzésnek is köszönhetően az elmúlt években tíz vizsgált járműből átlagosan már csak egy-kettő esetében találtak kifogásolnivalót a szakemberek.

2022-ben a teherautók és nyergesvontatók hibátlannak bizonyultak, de a viszonylag alacsony vizsgált darabszám miatt ebből aligha vonható le általános érvényű következtetés. A könnyű-tehergépjárművekből mérték meg a legtöbbet, megfelelőségi arányuk így is 97 százalék fölött alakult.

A legtöbb probléma a személyautókkal volt, minden ötödiket kisebb-nagyobb hiányosságon érték.

Míg a gázolajjal hajtott járművek környezeti állapota negyedszázada még jelentősen elmaradt a benzinesekétől, a dízelmotorosok egy évtizede beelőztek, és 2022-ben is megőrizték előnyüket.

A legfiatalabb állomány a fővárosi a könnyű-tehergépjárműveknél (9,4 év) és a személyautóknál (12,8) is, a vidéki mérések 9,9 és 15,5 évre húzzák fel az összesített átlagéletkort. A nagyobb gépek értelemszerűen sokkal többet róják az utakat. Az autók 13 807 kilométeres átlagos évi futásteljesítményét a kisteherautók duplázzák (27 026), a nagyobbak közel háromszorosan (41 155), a kamionok pedig több mint hatszorosan (89 626) múlják felül. Mivel az új dízeles, elektromos vagy hibrid gépkocsik jellemzően kimaradtak a mintavételezésből,

a mért adatok nem tükrözik a teljes hazai járműállomány mutatóit.

A hatóság műszaki vizsgára rendelte be azokat a járműveket, amelyek nem voltak képesek határérték alatti kibocsátási értékeket produkálni. A meghibásodások leggyakoribb oka, hogy a szükséges karbantartás elmarad, és a gépkocsi rossz üzemi paraméterek mellett, a gyári kibocsátás sokszorosával közlekedik. Az újabb autók hibáit szakszerűtlen beavatkozás vagy a változatlan fogyasztás mellett teljesítménynövelést ígérő sufnituning okozhatja. A kontár barkácsolás miatt koszosabb és hangosabb járművek élettartama is csökken. Az akció elsősorban arra emlékeztet, hogy az autó állapotára odafigyelve, ügyelve óvhatjuk meg a magunk és mások biztonságát, egészségét – közölte a TIM.

Az Európai Mobilitási Hét állandó kísérőprogramján a szakemberek összességében 94 jármű esetében állítottak meg hiányosságot, közülük 27 erősen szennyezőt kell két hónapon belül időszakos műszaki vizsgálatra vinni.

Címlapról ajánljuk
Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Ősi ösztöneinknek engedünk a karácsonyi túlevéssel, ám ez leküzdhető

Tóth Tamás táplálkozási szakértő az InfoRádióban arról beszélt, hogy vannak módszerek, amelyekkel azok is átvészelhetik drasztikus súlygyarapodás nélkül az ünnepeket, akik egyébként sem étkeznek és élnek túl egészségesen. Ha viszont megtörtént a baj, és „bűnbe estünk”, akkor sincs minden veszve.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×