eur:
411.32
usd:
392.96
bux:
79551.8
2024. november 25. hétfő Katalin
Parking machine in the city street, evening
Nyitókép: Patrick Daxenbichler/Getty Images

Drasztikus lépéssel tenne pontot a parkolási káosz végére Óbuda

Nem akarnak a szükségesnél jóval kevesebb parkolóhellyel épülő lakóparkokat, így tovább szűkülő parkolóhely-kínálatot a kerületben – mondta az InfoRádiónak Óbuda-Békásmegyer DK-s polgármestere. A III. kerületi Fidesz szerint Kiss László nem életszerű javaslattal állt elő.

2021 áprilisa óta csak egy parkolóhelyet írhatnak elő minden újonnan épített ingatlan után, amit Kiss László nem tart elegendőnek.

A III. kerületi önkormányzat most azt szeretné elérni a kormánynál – az Országos Településrendezési és Építési Követelmények (OTÉK) egy parkolóhelyen előírásán változtatva –, hogy

ennél többet, maximálisan négy parkolóhelyet is előírhasson az építési szabályzataiban.

Óbuda polgármestere szerint a kialakult helyzet nem feltétlen azért van, mert a lakóparkok építői profithajhászok lennének, hanem azért is, mert az évek során a tulajdonosi szerkezet folyamatosan változik, viszont az eredeti tulajdonosok megtartják maguknak a beállókat, illetve garázsokat, vagyis az újak nem rendelkeznek ilyenekkel. Mindeközben az új építési ingatlanok esetében átlagosan több mint egy autó van családonként.

Az egynél több, maximum négy parkolóhelyet attól függően várnák el, hogy milyen parkolási gondokkal bír az adott környék. Kiss László szerint könnyű belátni, hogy ahol már most sem lehet megállni, ott észszerű minél többet előírni. Megjegyezte: a kerület azt sem engedheti meg magának, hogy néhány év múlva jelentkezzenek ilyen gondok. „Ott, ahol semmiféle parkolási probléma nincs, és várhatóan nem is lesz, nyilván nem írná elő az önkormányzat a négyet, bár kevés ilyen hely van a kerületben” – tette hozzá.

A polgármester megoldásnak azt tartaná, ha az önkormányzatok rendelkeznének építéshatósági jogkörökkel, és legalább annyi, ha nem több parkolót írhatnának elő az ingatlanfejlesztéseknél, mint ahány autó egyébként eleve van is ezekben az ingatlanokban. Óbuda ennek érdekében felterjesztési joggyakorlással kíván élni, hogy megváltozzon az idevágó kormányrendelet, tekintve, hogy jelenleg, ha akarnak sem írhatnak elő egynél több parkolóhelyet.

Kiss László szerint főleg a belső óbudai és békásmegyeri területeken kaotikus a helyzet, új parkolóhelyeket viszont csak zöld területek helyére lehetne építeni, amit semmiképp sem szeretnének.

Csak egy PR-fogás?

A III. kerületi Fidesz-frakció az OTÉK előírásainak megváltoztatását teljesen túlzónak tartja, és a gyakorlatban biztosan nem alkalmazható – mondta az InfoRádió megkeresésére Puskás Péter frakcióvezető, ezért ők a maximum két parkolóhelyre tettek módosító javaslatot. A múlt heti rendkívüli képviselő-testületi ülés többsége ezt végül elutasította, és a polgármester előterjesztését fogadta el.

Puskás Péter szerint sem vitás, hogy a parkolási helyzet egyértelműen romló tendenciát mutat a III. kerületben, de az egész fővárosban is. Ugyanakkor a lakásonkénti négy parkoló előírásáról szóló polgármesteri javaslatot úgy tudják csak értelmezni, hogy

eleve arra játszottak, hogy a parlament úgysem fog vele érdemben foglalkozni,

hiszen ha eddig egy volt, teljesen kizárt, hogy négyre emeljék föl – fogalmazott. „Tehát ez csak egy PR-fogás, hogy »ők mindent megtesznek annak érdekében, hogy a parkolási helyzet javuljon, de a parlament sajnos nem partner ebben«.”

A frakcióvezető úgy véli, a „kettes” javaslathoz lehet, hogy más önkormányzatok is csatlakoztak volna, és akkor talán érdemi vitát, egyeztetést lehetett volna lefolytatni a kormányzattal annak érdekében, hogy a jogszabály módosuljon.

A politikus úgy véli, a város autóktól való tehermentesítése érdekében a közösségi közlekedést kellene erősíteni, Óbuda polgármesterének javaslata viszont szerinte csak arra biztatná az embereket, hogy minél több autójuk legyen.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×