Ha csak az elmúlt 3 évet vizsgáljuk, megállapítható, hogy bár a koronavírus-járvány bevételkiesést okozott az autósiskoláknak, egyre többen láttak fantáziát ilyen profilú vállalkozás indításában. Különösen érdekes az előző évekhez képest kiemelkedő 2021-es cégalapítási szám a járvány közepén – írja a Pénzcentrum.
Ezzel párhuzamosan a cégmegszűnések száma stagnált a vizsgált időszakban. Felszámolási eljárás alig-alig indult a szektor szereplői ellen, de nem sokkal nagyobb értékeket mutatnak a végelszámolások, illetve a kényszertörlések éves értékei sem. Megjegyzendő viszont, hogy a veszélyhelyzet miatt a járvány idején új kényszertörlési eljárás nem indulhatott.
A járvány hatása kizárólag az árbevétel és a dolgozói létszám alakulásában érhető tetten. 2019-2020 viszonylatában majdnem másfél milliárd forinttal kevesebb árbevételt értek el a piac szereplői, ezzel párhuzamosan pedig a létszámuk 2020 óta csökkenő tendenciát mutat, amit árnyal, hogy eközben a jogosítvány megszerzésének ára folyamatosan emelkedik.
A lap emlékeztet, hogy a teljes képhez az egyéni vállalkozókat is vizsgálni kell, hiszen az autósiskolák jó része nem munkaviszonyban, hanem vállalkozási szerződés keretében dolgozik a szakoktatókkal, akik zömmel egyéni vállalkozásként működnek. A szakoktatói engedéllyel a Magyar Közlekedési Hatóság 2020.12.01-i nyilvántartása szerint 5522 fő rendelkezik Magyarországon.
Az erre a tevékenységre alapított egyéni vállalkozások száma 2019-ben 2789, 2020-ban 3031 míg 2021-ben 3087 volt. Tehát, bár az engedéllyel rendelkező szakoktató lészámhoz képest a kiváltott vállalkozói engedélyek száma elmarad, de a vizsgált időszakban számuk a társas vállalkozásokhoz hasonlóan növekedett.
A Pénzcentrum végül arra is kitér, hogy a járvány ugyan jelentős árbevételkiesést okozott az autósiskoláknak, felértékelte a gépkocsihasználatot és ezzel együtt, a jogosítvány megszerzését is, hiszen sokan váltottak a tömegközlekedésről az autózásra a koronavírus terjedése miatt. A növekvő kereslet növekvő árakkal járt együtt.