eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Simicskó István KDNP-s országgyűlési képviselő, Palkovics László innovációs és technológiai miniszter és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója a fővároson áthaladó vasúti teherforgalom, a V0 vasútvonallal kapcsolatban tartott tájékoztatón Budapesten 2022. február 8-án. Februárban elkészül az a javaslat, amely alapján dönteni lehet a V0 vasútvonal Kecskemét és Székesfehérvár közötti nyomvonaláról.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Kormányzati és MÁV-os részletek a V0 hiányzó szakaszáról

A projekt a magyar miniszterelnök moszkvai elnöki látogatása kapcsán került ismét reflektorfénybe.

Vlagyimir Putyin orosz elnök az Orbán Viktor moszkvai tárgyalása utáni sajtótájékoztatón közölte, hogy az orosz állami vasúttársaság kétmilliárd dollár erejéig részt vállalna a magyarországi V0-s vasút beruházásában. A hírről az Innovációs és Technológiai Minisztérium is adott ki közleményt. A Budapestet elkerülő tehervasútvonal beruházási összege még nem ismert, de a 629 milliárd forint jelentősnek számít. A nyomvonal sincs még meg egyelőre, ennek változásáról itt írtunk korábban.

Kedden sajtótájékoztatón derültek ki újabb részletek az ügyben. Mint azt Palkovics László bejelentette, februárban elkészül az a javaslat, amely alapján dönteni lehet a V0 vasútvonal Kecskemét és Székesfehérvár közötti nyomvonaláról. Az innovációs és technológiai miniszter közölte, hogy gazdasági és környezeti szempontokat egyaránt figyelembe vesznek a vonalszakasz kijelölésekor.

A döntés a lehető leggyorsabb lesz, így

a beruházás már azt megelőzően elkezdődhet, hogy a Déli körvasút fejlesztési munkálatai véget érnének. Az orosz vasútépítői részvételről nemzetközi tender kiírásával születhet döntés

- tette hozzá.

A miniszter a projekt legfontosabb eredményeként említette, hogy a ferencvárosi pályaudvarra érkező tehervonatok száma jelentősen csökken, ezzel együtt eltűnik a Budapesten áthaladó teherforgalom túlnyomó része. A Déli körvasút közelében élőknek az is kedvez, hogy a szakasz fejlesztésével jelentősen csökken a vonatok okozta zajterhelés, élhetőbbé és zöldebbé válnak a körülötte megújuló városrészek.

A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a környezeti szempontokat hangsúlyozta a sajtótájékoztatón. Homolya Róbert szerint vasúti fejlesztések nélkül a klímacélok nem teljesülhetnek, hiszen ez a leginkább környezetbarát utazási és szállítási megoldás, a közlekedés okozta környezeti terhelésnek csekély hányadáért felelős.

Korszerűsítésekre azért is szükség van, mert

a magyar vasúti hálózat túlzottan fővárosközpontú, csaknem minden második tehervonat áthalad Budapesten,

a szűkös áteresztőképesség az egyik legnagyobb akadály a további fejlődés előtt - hangsúlyozta. A vasúttársaság vezetője emiatt kiemelt jelentőségűnek tekinti a V0 megépítését, és azt ígérte, hogy a Déli körvasút korszerűsítésekor mindenben tekintettel lesznek a környéken élőkre.

Újbuda országgyűlési képviselője és képviselőjelöltje szerint a V0 mielőbbi megépítése a helyieknek a legfontosabb, hiszen a fővárost érintő vasúti teherforgalom jelentős része ezen a városrészen halad át. Simicskó István (KDNP) a sajtótájékoztatón azt kérte a kormánytól, hogy az itt élők számára legkedvezőbb megoldást valósítsa meg a vasúti fejlesztésekkel. Reményei szerint az önkormányzattal és az újbudaiakkal egyeztetve mindenki számára a legkedvezőbb eredményekkel érhetnek véget a korszerűsítések.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) január végi közleményében a Záhonyt Győrrel és Sopronnal összekötő V0 vasútvonal fejlesztését a magyar-orosz együttműködés ígéretes lehetőségeként említette. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ezt megelőzően videokonferencián egyeztetett az orosz közlekedési tárca vezetőjével.

A budapesti Déli körvasút fejlesztése már elkezdődött, a korszerűsítés a honlapján olvasható összefoglaló szerint fellendíti a városon belüli, valamint a Budapest körüli vonzáskörzetek vasúti személyforgalmát. A Déli körvasút jelenleg az ország legkritikusabb vasúti szűk keresztmetszete, ahol a személyszállító járatok sűrítése csak a pályakapacitás bővítésével oldható meg a projekt honlapja szerint.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×