Koren Balázs matematikatanár, a Telenor HiperSuli programjának szakmai vezetője szerint az egy évvel ezelőtti átállás mindenkit felkészületlenül ért, a mostani távolléti oktatási periódus előtt azonban már rendelkezésre álltak a hatékony távoktatáshoz szükséges tapasztalatok.
Karanténórarendek alakultak, magyarázta a szakember, aki szerint az pedagógusok nem egy videokonferencia keretében ültetik le 45 percre a gyerekeket napi hat–hét órában, amennyiben lehetséges, rövidítenek a tanórákon, a köztes időket pedig kreatív feladatokkal töltik ki, ennek köszönhetően
sokkal inkább egy karantén kompatibilis oktatás tudott kialakulni erre az időszakra.
A digitális tanrend természetesen nem egy ideális oktatási forma, de a jelenlegi helyzetben ez a legjobb megoldás, amivel érdemi tanulás és munka folyhat, tette hozzá Koren Balázs.
Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus szerint le kell vonni a tanulságokat a korábbi, hasonló időszakból. Úgy véli, a tanárok kreatív megoldásokat találtak a diákok online tanítására, néhány fiatal pedig kifejezetten örül annak, hogy otthon, nyugodtabb körülmények között tanulhat, de belőlük lehet a kevesebb.
A szakember meglátása szerint a legtöbb általános iskolában jelenleg arra helyezik a hangsúlyt, amit nagyon üdvözítőnek tart, hogy „jó, először is nyugodjon meg mindenki, majd tekintsük át, hogy hol is tartunk, hogy minek kell előtérben maradnia, és gyakoroljunk”. Vagyis
könnyen megeshet, hogy a gyerekek nem most fognak új tudást elsajátítani,
mert az azért ilyen formán nehezebb átadni, tette hozzá.
A szakember szerint az érdemi, közös idő hiánya mellett problémát okozhat a gyermekek és a szülők hangulatváltozásainak kezelése is. Úgy véli, a járvány miatti bezártság próbára teszi az alkalmazkodóképességet. Szerinte jól megoldás lehet – kis hasi légzéssel –, hogy az ember rövid időre csak befelé figyel. „Először legyünk mi magunk rendben a saját érzéseinkkel, mert csak azután tudunk segítséget nyújtani a gyerekeinknek.”
A szakpszichológus szerint meg kell élni a veszteségeket, el kell gyászolni a meghiúsult terveket, és meg kell találni azokat a tevékenységeket, amelyekkel töltekezni lehet.