Delegációjuk egyeztetett a hajózási cég vezérigazgatójával, hogy tolmácsolja kérésüket az állami tulajdonosi képviselet felé. Azt szeretnék, hogy méltányos áron, a cégben meglévő részvényhányaduk beszámításával az érintett önkormányzatok vehessék meg az eladni szándékozott kikötőket, garantálva azok köztulajdonban tartását – derül ki a települések honlapján megjelent beszámolóból.
Koncz Imre, Balatonakali polgármestere a Hirbalaton.hu-nak elmondta, kezdeményezésüket támogatja a Balaton Fejlesztési Tanács és az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség is. A kezdeményezésről és a megkezdett egyeztetésekről az alábbi tájékoztatást tették közzé:
A Bahart közgyűlése által május 6-án elfogadott reorganizációs terv több nagy értékű ingatlan eladása mellett arról is döntött, hogy négy balatoni közforgalmi kikötőt is értékesít a társaság, hivatkozva a vírushelyzet miatt kialakult veszteségre. Mivel a Balaton-parti kikötővel rendelkező települések önkormányzatai mára már csak összesen a társaság részvényeinek kevesebb mint 25 százaléka felett rendelkeznek, így
a számos „nem szavazat” ellenére sem tudták a döntést befolyásolni.
Mint kiemelik, a döntés, kikötők tekintetében Balatonakali, Balatonkenese, Balatonudvari és Csopak önkormányzatait és az ott élő, üdülő embereket érintheti hátrányosan. Mivel mind a négy település számára fontos közérdek mind a közforgalmú hajózás, mind pedig a területek mindenkori köz számára biztosított használati joga, ezért közösen keresték fel a hajózási társaság menedzsmentjét, kérésük egyeztetése végett.
A polgármesterek delegációját Kollár József vezérigazgató fogadta. Rövid egyeztetést követően a települési vezetők felkérték a hajózási társaság első emberét, hogy indítványukat haladéktalanul terjessze a társaság igazgatósága elé, aki a felterjesztésre ígéretet tett.
Az indítványukban az érintettek kérik az igazgatóságot, hogy a nevezett négy kikötő értékesítése során, a közérdek érvényesítésének érdekében,
mindenekelőtt az érintett négy önkormányzatnak ajánlják fel megvételre az ingatlanokat.
A vételár megállapítására elfogadják a reorganizációs tervben meghatározottaknak megfelelően, jelenleg is a társaság rendelkezésére álló értékbecsléseket azzal, hogy az adásvétel kapcsán a vételárba beszámítható legyen azon önkormányzatok Bahart részvényei névértéken, akik évtizedek óta elkötelezettjei voltak a közforgalmi hajózásnak, és akkor sem adták el részvényeiket, ha az jó üzlet lett volna – jegyzik meg.
A polgármesterek egyöntetűen bíznak abban, hogy a társaság többségi tulajdonosát (Magyar Állam) képviselő döntéshozók jól látják az ügy fontosságát. Véleményük szerint legalább olyan fontos az állam részére is a közvagyon nemzeti vagyon körében tartása, mint az érintett települések lakói által, teljes mértékben, érdekeik védelmére felhatalmazott települési első emberek számára.
Mivel a korábban említett reorganizációs terv elfogadásával a többségi tulajdonos deklarálta, hogy el kívánja adni a mólókat és a hozzá tartozó más ingatlanrészeket, ezért mára már csak egyetlen lehetőség maradt arra, hogy továbbra is a nemzeti vagyon részei maradjanak a szebb időkben nagy forgalmat bonyolító kikötők. Ez pedig nevezetesen az a lehetőség, ha
az önkormányzatok tulajdonába kerülnek, és így szolgálják a köz érdekét az idők végezetéig.
Természetesen az önkormányzatoknak vállalniuk kell, hogy azt valóban a köz szolgálatában fogják üzemeltetni – hangsúlyozzák.
Végezetül megjegyzik, a négy településen élő, több ezer lakó, több tízezer üdülő, több tucat civil szervezet reménye él abban, hogy az állam döntéshozói, a köz mindenkori, jövőbe mutató érdekei alapján hozzák meg Mátyás királyunkat is felülmúló, igazságos, önkormányzatokat támogató döntésüket!