eur:
411.2
usd:
392.83
bux:
0
2024. november 22. péntek Cecília
Mobilparkolás telefonszáma olvasható egy parkolóautomatán Budán, a Dózsa György térnél 2012. augusztus 3-án.
Nyitókép: Földi Imre

Visszajár-e a jó pénzen kínált éves parkolói engedély ára?

A parkolási társaságok különböző jogcímeken – például munkavállalói kedvezményként – előre fizetett éves várakozási engedélyeket adtak ki 2020-ra, és ezek a jogosultságok a fővárosban akár százezer forintba is kerülhettek. Miután a kormány a koronavírus-járvány miatt megszüntette a fizetős parkolást, kérdéses, hogy vajon jár-e visszatérítés az ilyen éves engedélyek árából. Az InfoRádió az ügyben a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának vezetőjének véleményét kérte ki.

Mint ismert, a koronavírus-járvány miatt a magyar kormány országszerte megszüntette a fizetős parkolást, amely döntésnek egyfelől van egy, az autósokat közvetlenül érintő, továbbá egy politikai vetülete is – fogalmazott Kovács Kázmér az InfoRádiónak. Természetesen az előbb említett csoport nem bánja, hogy nem kell fizetni, ugyanakkor jogászként – tette hozzá – arra is gondolnia kell, hogy lehetnek olyan érintettjei ennek az intézkedésnek, akiket ez hátrányosan érinthet, mint a parkolóházak tulajdonosai, üzemeltetői, de összességében mégis inkább üdvözlendő a lépés.

A parkolási társaságok tevékenységével az autós társadalom jelentős része általában elégedetlen, miután sarcolásnak tekinti a fizetendő díjakat, a terebélyesedő fizetős övezeteket, miközben nem látják a befizetett összegek hasznosulását. A szakember ezzel kapcsolatban megjegyezte, bevezetése óta klasszikus kérdés a közterületi parkolás indokoltsága, annak idején az Alkotmánybíróság is foglalkozott a témával, mára azonban az autósoknak el kell fogadniuk, hogy azokban az övezetekben, ahol több a parkolni óhajtó autós, mint a szabad férőhely, ott megalapozott eszköznek mondható a díj szedése.

Az viszont már más kérdés – folytatta Kovács Kázmér –, hogy ez mellékágon bevételt jelent az önkományzatoknak, ugyanakkor sokszor főággá tornyosul, és egyesek nem úgy tekintenek erre, mint egy lehetséges forgalomszabályozási metódusra, hanem mint egy bevételi forrásra, és

olyan helyeken is előírják, hola a forgalom egyébként nem indkolná. Ilyen esetekben valóban sarcolásnak tekinthető már.

A parkolási társaságok kedvezményesnek mondott, de valójában jó pénzért éves parkolási engedélyeket is kiadnak. Például Óbudán egy munkavállalói éves parkolás több mint 100 ezer forintba kerül. A most hozott intézkedések alapján azonban felmerülhet a kérdés, jogos-e időarányosan visszatérítést kérni a társaságoktól, miután a koronavírus-járvány idején díjtalan a parkolás. Az Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának vezetője szerint

ez egy nehezen megválaszolható kérdés, miután a járvány nem volt előre látható a szerződések megkötésekkor.

Egy ezzel kapcsolatos esetleges jogvitában a szakember szerint úgy kellene mérlegelni, hogy figyelembe veszik azt az időszakot, ameddig az ingyenes parkolás fennáll.

Vagyis, amennyiben valaki egy évre fizetett átalánydíjat, annak az esetében egy hónap után még nem tartaná feltétlen indokoltnak a visszatérítést, tartósabb időszak esetén viszont már jogosan merülhetne fel a díjvisszafizetés.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×