eur:
414.57
usd:
398.85
bux:
79470.25
2024. december 23. hétfő Viktória
A megújult Újpest-központ metróállomás 2019. március 30-án. Ezen napon átadták a 3-as metróvonal felújított északi, az Újpest-központ és Dózsa György út közötti szakaszát.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Gyenge pontot látnak a 3-as metró meghosszabbításának részleteiben

A Budapesti Közlekedési Központ lakossági fórumot tartott a 3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításáról, valamint annak feltételeiről. A fórumon az érintett polgármesterek és különféle szakértők is kifejtették álláspontjukat a megvalósíthatósággal kapcsolatban. A Metróért Egyesület elnöke szerint a beruházás könnyen kivitelezhető.

Az eseményen Rácz Zoltán projektvezető ismertette, hogy BKK a fővárosi önkormányzattól arra kapott felhatalmazást, hogy elkészítse a tervezett metróhosszabbítás engedélyezési terveit, minden szükséges engedélyt megszerezzen, illetve részletes megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a projekt számára, ami egyben a jövőbeli európai uniós támogatás alapfeltétele – számolt be az Újpest.hu.

A projektvezető szavaiból kiderült:

az első állomást a Rózsa utcánál alakítanák ki,

amelyhez egy parkolóból és biciklitárolóból álló mikromobilitási pont is épülne.

  • A korábbi tervektől eltérően az építkezés az Árpád út zöldfelületeit is jobban kímélné: a vonal délebbre húzásával az út északi járdája mellett lévő fasor teljes egészében érintetlen maradna.
  • A víztorony környékén az ingatlanokat elbontanák és az újpesti önkormányzat döntene arról, hogy milyen típusú közterület létesüljön a helyükön.
  • A bontással az Árpád úti felüljáró forgalmi rendje is egyszerűsödne: egy jelzőlámpás, teljes értékű forgalmi csomópont jöhetne létre, közvetlen felhajtási lehetőséggel.
  • A Szilágyi utca és a MÁV-terület között, a vasúti megálló alatt kapna helyet a Rákospalota–Újpest megálló, ahol az agglomerációból vasúttal érkezők zökkenőmentesen, közvetlenül szállhatnának át a metróra. Az állomás közvetlen szomszédságában pedig P+R parkolókat alakítanának ki.

A metró ezt követően érkezne a felszínre, a villamos eleve a metrószerelvények számára kialakított nyomvonalára. Ennek következtében a 14-es villamos már nem közlekedne Káposztásmegyer felé, a vasútállomástól a Lehel tér felé pedig szerepét a 12-es villamos venné át.

A következő komoly átalakítás a Töltés utca és a Szilágyi utca keresztezésénél várható. A tervek szerint a két utca közvetlen kapcsolata megszűnne, mivel a

metróvonalat szintben tilos keresztezni.

Ennek kiváltására a végállomásnál, a Megyeri út és a Dunakeszi út összekötésével hoznának létre egy, a metró és a vasút alatt áthaladó, komplex közlekedési csomópontot. Az eddigi Töltés utcai kereszteződést pedig egy kerékpáros és gyalogoshíd váltaná föl – olvasható.

Az Óceánárok utcai állomás lenne az első felszíni megálló, ami a jelenlegi villamosmegállótól kissé északabbra helyezkedne el. A Bőröndös utcai állomás káposztásmegyeri oldalán az északi és déli kijáratok is a jelenlegi villamosmegállókhoz futnának ki a Külső Szilágyi útra. A XV. kerület felé a Székely Elek útnál létesítenének egy új gyalogos-kerékpáros átkelőt.

Az utolsó megálló a Megyeri úti végállomás lesz,

amit az eredeti tervekkel ellentétben nem a Megyeri út déli, hanem az északi oldalára akarnak felépíteni. A végállomásnak mind a káposztásmegyeri, mind a rákospalotai oldalán P+R parkolókat alakítanának ki.

A helyi és távolsági buszok számára is megállót alakítanak ki a közvetlen szomszédságában, ám ez hangsúlyozottan nem buszvégállomás lesz. A végállomásnál tervezik egy vasúti megállóhely létesítését is, de ez csak akkor épülhet meg, ha a MÁV négyvágányossá tudja alakítani a 70-es vasútvonalat, ami viszont már nem a metróprojekt keretébe tartozik.

A kivitelezési munkálatok legalább hat évet vesznek majd igénybe – hangzott el –, a BKK képviselői pedig többször is leszögezték: nem tudni, hogy a jelenlegi számítások szerint 110 milliárd forintba kerülő beruházás végül kap-e EU-s támogatást, hiszen ez „tisztán kormányzati hatáskör”.

Könnyen kivitelezhető

Túlzónak tartja a 110 milliárdos összeget és a hat éves kivitelezést Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, aki szerint két év elég a munkálatokra. Ezt azzal indokolta, hogy a jelenlegi újpesti végállomástól már majdnem a Rózsa utcáig ki van építve az alagút, valamint a 14-es villamos nyomvonala is úgy készült, hogy a későbbi metró pályának alkalmas legyen.

Bíró Endre szerint a metró meghosszabbításának két célja van:

  • a káposztásmegyeri lakótelepen lakó több tízezer ember könnyebb eljutása az átszállópontok és a belváros felé
  • az északi agglomerációból beáramló, lassan már kezelhetetlen mennyiségű autóáradat szűrése, megfogása.

A szakember szerint viszont gyenge pont, hogy a tervezés alatt álló elképzelés 400-450 parkolóhellyel számol Káposztásmegyeren, ez kevés az autóáradat szűréséhez, 2-3 ezer P+R parkolóhelyre lenne szükség.

Arra a felvetésre, hogy főleg reggel és délután lenne csak kihasznált a vonalnak ez a szakasza, mivel a Káposztásmegyeren lakók döntően nem helyben dolgoznak, az egyesület vezetője azt mondta: ezt olyan menetrenddel lehet kezelni, hogy az Árpád hídtól csak minden második szerelvény megy ki Újpestre.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Prőhle Gergely: a német hatóságoknak ideológiailag besorolhatatlan, így kezelhetetlen volt a magdeburgi merénylő

Prőhle Gergely: a német hatóságoknak ideológiailag besorolhatatlan, így kezelhetetlen volt a magdeburgi merénylő

A magdeburgi tragédiáról, annak társadalmi hatásáról, egy AfD-szimpatizáns szaúdi orvos megítéléséről, valamint a német belpolitikai helyzetről is beszélt Prőhle Gergely volt berlini nagykövet, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet programigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. Bemutatott egy olyan megközelítést, ami megelőzhetővé tenné az ilyen tragédiákat, és valamiféle társadalmi békesség felé is elvezethetne.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×