eur:
395.02
usd:
368.22
bux:
71567.76
2024. július 2. kedd Ottó
Nyitókép: Pexels

Az éjjeli budapesti légi forgalom kilencven százaléka átirányítható

A jogszabály-módosításokkal megoldható lesz a Budapest felett zajló légi forgalom mintegy 90 százalékának Vecsés felé történő leszállítása az úgynevezett mélyalvási időszakban, véli az AIRportal légiközlekedési szakportál főszerkesztő-helyettese.

A bejelentett jogszabályi változások lényege, hogy az időjárási körülmények miatt jelenleg Budapest felett zajló légi forgalmat Vecsés irányába tereljék éjfél és reggel öt óra között – ismertette az InfoRádiónak Körtvélyes Tivadar. Ez úgy valósulhat meg, tette hozzá a szakértő, hogy a repülőtéren ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét, nagyobb teret biztosítva ezáltal a légiforgalmi irányításnak arra, hogy a délkeleti irányból szállítsák le illetve fel a gépeket.

Az AIRportal.hu munkatársa megjegyezte, a rendkívüli helyzetek kezelése (amikor köd, eső, havazás teszi indokolttá a város felőli érkezést) egyelőre kérdőjeles, de feltehetően arról is rendelkezni fog a jogszabály. A korábban ismertetett 1000 euró körüli bírságot azokban az esetekben szabhatják ki, amikor egy légitársaság indokolatlanul választja ezt az útvonalat. Körtvélyes Tivadar szerint az említett összeg mértéke a gépek mérete és zajkibocsátása függvényében változhat.

A szakértő úgy gondolja, az intézkedés nyomán

a forgalom 90 százalékának átirányítása megoldható,

a fennmaradó 10 százaléknak pedig két választása lesz: kifizeti az 1000 euró környéki bírságot, és leszáll a város felől, vagy kitérő repülőtéren landol.

Körtvélyes Tivadar a zajméréssel kapcsolatban megjegyezte:

nemcsak a mérés technikája, hanem a mikéntjei is felvethetnek kérdéseket,

hiszen a Budapest Airport által korábban végzett zajmérés átlagolással történt, ami nem feleltethető meg azzal, ha egy állampolgár áll ki egy mérőeszközzel a leszálló gép alá.

A környéken élőket segíti majd egy mobiltelefonos alkalmazás is, amelyen jelezhetik a zavaró éjszakai repüléseket. A főszerkesztő-helyettes szerint az applikáció pont arra lesz jó, hogy a csúcsértékeket megállapítsa, az azonban szintén nem tisztázott, hogy ezekkel az értékekkel – jogszabályilag – mit lehet kezdeni. "Arra mindenképpen jó lesz, hogyha állampolgári bejelentés is van, akkor az még egy plusz, ami alapján azt lehet mondani, hogy volt egy leszálló gép, »ami miatt a nektek ennyi és ennyi pénzt kell fizetnetek«" – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Folytatódik a cseh-szlovák testvércsata: Prága inkább fokozza Ukrajna támogatását

Folytatódik a cseh-szlovák testvércsata: Prága inkább fokozza Ukrajna támogatását

A cseh miniszterelnök szerint a cseh-szlovák kormányközi tárgyalások felújítása továbbra sincs napirenden. A legfelsőbb cseh vezetők a prágai várban vitatták meg az országot érintő legfontosabb külpolitikai kérdéseket, és úgy nyilatkoztak, hogy Csehország folytatja Ukrajna támogatását minden területen, beleértve a fegyverszállításokat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.02. kedd, 18:00
Yann Caspar
a Matthias Corvinus Collegium Európai Tanulmányok Műhelyének kutatója
Magyarország valójában csak egy hatalmas Budapest? Néhány megye nagy gondban van

Magyarország valójában csak egy hatalmas Budapest? Néhány megye nagy gondban van

Budapest gazdasági súlya mindig is hatalmas volt hazánkban, az ezredforduló óta pedig összességében még növekedett is. Néhány megye azonban gyengén teljesített, és érdemben veszítettek gazdasági súlyukból. A főváros kétszer olyan fejlett, mint az ország átlagos gazdasági teljesítménye, miközben az ország keleti felén 50-60% alatti teljesítményeket is látunk. Jó hír, hogy a megyék túlnyomó többsége felzárkózást mutat az EU-átlaghoz, azonban van olyan térség, ahol stagnálás, illetve visszaesés látszik. Hazánk példáján is látszik, ami az elmúlt egy-két évtizedben egyre jellemzőbb: leginkább a szolgáltatószektor képes dinamizálni egy térséget.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. július 2. 11:39
×
×
×
×