eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Nyitókép: Pexels

Az éjjeli budapesti légi forgalom kilencven százaléka átirányítható

A jogszabály-módosításokkal megoldható lesz a Budapest felett zajló légi forgalom mintegy 90 százalékának Vecsés felé történő leszállítása az úgynevezett mélyalvási időszakban, véli az AIRportal légiközlekedési szakportál főszerkesztő-helyettese.

A bejelentett jogszabályi változások lényege, hogy az időjárási körülmények miatt jelenleg Budapest felett zajló légi forgalmat Vecsés irányába tereljék éjfél és reggel öt óra között – ismertette az InfoRádiónak Körtvélyes Tivadar. Ez úgy valósulhat meg, tette hozzá a szakértő, hogy a repülőtéren ötről tíz csomóra emelték a le- és felszálláskor megengedett hátszél erősségét, nagyobb teret biztosítva ezáltal a légiforgalmi irányításnak arra, hogy a délkeleti irányból szállítsák le illetve fel a gépeket.

Az AIRportal.hu munkatársa megjegyezte, a rendkívüli helyzetek kezelése (amikor köd, eső, havazás teszi indokolttá a város felőli érkezést) egyelőre kérdőjeles, de feltehetően arról is rendelkezni fog a jogszabály. A korábban ismertetett 1000 euró körüli bírságot azokban az esetekben szabhatják ki, amikor egy légitársaság indokolatlanul választja ezt az útvonalat. Körtvélyes Tivadar szerint az említett összeg mértéke a gépek mérete és zajkibocsátása függvényében változhat.

A szakértő úgy gondolja, az intézkedés nyomán

a forgalom 90 százalékának átirányítása megoldható,

a fennmaradó 10 százaléknak pedig két választása lesz: kifizeti az 1000 euró környéki bírságot, és leszáll a város felől, vagy kitérő repülőtéren landol.

Körtvélyes Tivadar a zajméréssel kapcsolatban megjegyezte:

nemcsak a mérés technikája, hanem a mikéntjei is felvethetnek kérdéseket,

hiszen a Budapest Airport által korábban végzett zajmérés átlagolással történt, ami nem feleltethető meg azzal, ha egy állampolgár áll ki egy mérőeszközzel a leszálló gép alá.

A környéken élőket segíti majd egy mobiltelefonos alkalmazás is, amelyen jelezhetik a zavaró éjszakai repüléseket. A főszerkesztő-helyettes szerint az applikáció pont arra lesz jó, hogy a csúcsértékeket megállapítsa, az azonban szintén nem tisztázott, hogy ezekkel az értékekkel – jogszabályilag – mit lehet kezdeni. "Arra mindenképpen jó lesz, hogyha állampolgári bejelentés is van, akkor az még egy plusz, ami alapján azt lehet mondani, hogy volt egy leszálló gép, »ami miatt a nektek ennyi és ennyi pénzt kell fizetnetek«" – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×