A tervet 21 igennel, 1 tartózkodás mellett fogadta el a testület, de az ülésről korábban kivonult az ellenzék, miután a fideszes többség nem vette napirendre a patkányhelyzetet kivizsgáló bizottság felállítására vonatkozó MSZP-s és DK-s javaslatot.
Ezek a fejlesztési irányok
A BMT-ben szereplő lehetséges projektek listája, az úgynevezett hosszú lista azon fejlesztési elképzelések összessége, amelyek a terv céljainak és az azokhoz tartozó intézkedéseknek a megvalósítása érdekében felmerülnek.
A hosszú listán szereplő projektek beruházási összértéke a projektötletek és a feladat jellegű projektek nélkül körülbelül 4160 milliárd forint, ami a magyar GDP körülbelül 11-12 százaléka.
Ennek megközelítőleg fele, 2500 milliárd forint az állami projektek értéke,
670 milliárd forintnyi eldöntött projekt van, és körülbelül 990 milliárd forint a fővárosi intézményrendszer által koordinált projektek körében a rangsorolható projekt.
A feladat jellegű projektekkel kapcsolatban 2030-ig felmerülő közelítő költségigény körülbelül további 585 milliárd forint. A BMT által kitűzött célok elérése érdekében megfogalmazható fejlesztési elképzelések - a projektötletekkel együtt - közelítőleg 6500 milliárd forintnyi beruházást igényelnének, ez a fővárosi régió közlekedésének jelenleg becsült beruházási igénye.
A hosszú listán szereplő projektek közül körülbelül fele rangsorolható, ebből 45 fővárosi és 25 állami koordinálású. A nem rangsorolt projektek három csoportját 25 feladatjellegű projekt, 30 eldöntött projekt és 19 projektötlet alkotja.
A mobilitási tervben szereplő fejlesztési forgatókönyvek megvalósításához szükséges forrásokat az elmúlt időszak fővárosi fejlesztéseinek forrásigényének tényadataiból kiindulva - 150 milliárd forint fejlesztési forrás/5 év - határozza meg a terv beruházási programja.
Pénzfüggő forgatókönyvek
A terv három forgatókönyvet határoz meg: az alacsony (300 milliárd) forráskeretre, a közepesre (600 milliárd) és a teljes forráskeretre (950 milliárd) vonatkozó forgatókönyvet.
Alacsony forráskeret esetén a javasolt projektcsomagba 34 projektet, közepes forráskeret esetén 35-öt, a teljes forráskeret esetén pedig 41 projektet ütemeznek.
A forgatókönyvek konszolidált "CBA eredményei" alapján a leghatékonyabbnak az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyv megvalósítása bizonyul - áll az előterjesztésben.
A terv szerint
az eldöntött projektek és a megvalósításra javasolt fővárosi intézményrendszer által kezelt projektek teljes beruházási költségigénye 2030-ig forgatókönyvtől függően körülbelül 1175-1818 milliárd forint.
Ezt egészítik ki az állami eldöntött projektek 310 milliárd forint, valamint szintén az állami szervezetek által kezelt további fővárosi relevanciájú fejlesztések köre, közel 2500 milliárd forint nagyságrendben.
A tervben az eldöntött projektek listáján szerepel a többi mellett
- az 1-es villamos vonal meghosszabbítása az Etele térig,
- a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése,
- az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése a közösségi közlekedésben,
- a 3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukciója,
- a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése,
- a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása,
- a Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása,
- a Blaha Lujza tér, valamint
- az Orczy tér és
- a Széna tér felújítása.
További projekt a budai Váralagút felújítása, a Petőfi híd felújítása, P+R parkolók ütemes megvalósítása, valamint villamos és trolibusz járműpark megújítása.
Az alacsony forráskeretre vonatkozó forgatókönyvben, a 2021 és 2025 között megvalósítandó beruházások között szerepel
- az integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása,
- a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása,
- az 1-es metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása,
- a metróvonal járműfejlesztése,
- városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése,
- a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és a Szegedi úti felüljáró megépítése,
- a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér és Fővám tér közötti szakaszának megújítása, valamint
- a Nagy Lajos király útja fejlesztése,
- a közbringa-rendszer továbbfejlesztése, továbbá
- a 3-as metróvonal állomásaihoz kapcsolódó gyalogos aluljárók és felszíni kijáratok rekonstrukciója.
A 2026 és 2030 között megvalósítani javasolt projektek alacsony forráskeret esetén - a többi mellett - a következők:
- a Külső Bécsi úti villamos vonal meghosszabbítása (Vörösvári út - Aranyvölgy),
- a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása,
- a 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója,
- a 42-es villamos vonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig, valamint
- a budai belvárosi Duna-part megújítása.
A 2021 és 2025 között megvalósítani javasolt projektek között szerepel közepes forráskeret esetén a többi mellett még a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése, valamint az 1-es metróvonal korszerűsítése és meghosszabbítása.
Közepes forráskeret esetén 2026 és 2030 között javasolt projekt a 3-as metróvonal Káposztásmegyerig történő meghosszabbítása.
Teljes forráskeret esetén 2026 és 2030 között a javasolt projektek között szerepel a 4-es metró nyugati meghosszabbítása.