eur:
411.64
usd:
395.29
bux:
79438.46
2024. november 22. péntek Cecília
New York, 2017. február 10.Hóviharban kel át az úttesten egy gyalogos New Yorkban 2017. február 9-én. (MTI/EPA/Justin Lane)
Nyitókép: MTI/EPA/Justin Lane

Hóátfúvások: egy vagyonba kerül az igazi megoldás

Van egy megoldás, amely számos olyan útvonalon jelenthetne valódi segítséget, ahol rendszeresek a hóátfúvások. Ám az alkalmazásra sem a településeknek, sem a közútkezelőnek nincs elég pénze.

A múlt pénteken a Fehérvárról Zámoly irányába vezető 8123-as úton hóátfúvás alakult ki. A nehezen járható utat aztán az árokba csúszott járművek miatt lezárták. Hogyan lehetne az utat megóvni a hófúvásoktól? – teszi fel a kérdést az eset után a FEOL.

A térségben több más úton is volt erre példa. Ahogy azt Molnár István, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Fejér megyei igazgatója elmondta, aznap 45 gép dolgozott folyamatosan az utak takarításán.

„Fél négy tájban egy személygépkocsi csúszott az árokba, aztán nem sokkal később egy kistehergépkocsi is, a sort pedig egy nyergesvontató zárta, amely elakadt” – mondta. Miután a forgalom teljesen leállt, a rendőrséggel közösen úgy döntöttek, hogy a 8123-as utat a Metro áruháznál lévő körforgalomtól egészen a Zámoly utáni körforgalomig lezárják, és bár a műszaki mentések 17 órára befejeződtek, a közlekedést a sötétedés és az erős szél okozta hóátfúvások miatt csak 21.40-kor engedélyezték ismét.

Lenne egy megoldás, de...

A szóban forgó terület a hóátfúvás szempontjából nem kedvező, hiszen a nagy, mezőzgazdasági művelés alatt álló földek télen üresek, a szél – amelyet a Móri-árok szélcsatornaként tovább erősít – szabadon hordja rajta a havat. Az egyetlen terepakadály, ami megtöri a lendületét, a közút melletti árok, így a hó az útburkolaton landol.

„A végső megoldás egy jól telepített hóvédő erdősáv lenne. Ehhez azonban hely kell, mert az út mellett egy 20 méteres sávot szabadon kell hagyni – ide rakná le a szél a havat –, majd ezt követné egy 25-30 méter széles, különböző fajtájú és méretű cserjékből, valamint fákból álló telepített erdősáv, ami meg tudná fogni a havat” – magyarázta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Fejér megyei igazgatója. Ehhez egyrészt meg kéne vásárolni a 6 kilométer hosszú, 50 méter széles területet, másrészt azt ki kellene vonatni a mezőgazdasági művelés alól.

Így a hóvédő erdősáv telepítésének teljes költsége mintegy 150-200 millió forint lenne.

„A Magyar Közútnak, de a településnek sincs annyi pénze, hogy az erdősávhoz szükséges területet megvegye, így megoldás részünkről nincs” – jegyezte meg Bánszki István, Zámoly polgármestere, hozzátéve: az autósoknak is van felelőssége.

A letaposott havas úton legyenek türelmesek, ne kezdjenek előzésbe!

Ha ugyanis valaki árokba csúszik, nemcsak a további forgalmat akadályozza, de az út takarítását is, hiszen a hatalmas gépek sem tudnak az úton haladni – figyelmeztetett a városvezető.

Címlapról ajánljuk

Alapvető akadályokba ütközik Benjamin Netanjahu tényleges felelősségre vonása - nemzetközi jogász

A korábbi fenyegetését beváltva csütörtökön nemzetközi elfogatóparancsot adott ki a hágai Nemzetközi Bíróság Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök, Joáv Galant volt védelmi miniszter és Mohammed Deif, a Hamász – izraeli források szerint – már likvidált katonai vezetője ellen. Tóth Norbert nemzetközi jogász az InfoRádióban tette világossá, Izrael nem része annak a statútumnak, amely alapján értesítést küldtek 125 országnak az izraeli miniszterelnök eljárás alá vonásáról.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×