Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: MAV Zrt.

Több ezer tonna szeméttel harcol a MÁV

Háromszázmillió forint értékű keretszerződést írt alá a MÁV a vasúti területeken létrejött illegális hulladéklerakók felszámolása érdekében. A jogellenesen keletkező hulladéktömeg gyors elszállítása mellett a vasúttársaság a környezettudatos magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet, és aktívan részt vesz az illegális szemételhelyezés megszüntetése érdekében szükséges jogszabály-módosítások előkészítésében.

A hulladékszállítási keretszerződés az egész ország területén lehetőséget nyújt arra, hogy a vállalat gyorsan reagálhasson, és a keletkező hulladékhalmokat rövid időn belül elszállíthassa. A keretszerződés összege 300 millió forint, amely a MÁV területi igazgatóságaihoz igazítottan biztosít lehetőséget a kisebb szemétlerakatok felszámolására. A 2+1 éves szerződés legfeljebb a keret kimerülésig tart. A nagyobb illegális hulladékhalmok felszámolását továbbra is egyedi közbeszerzési eljárással intézi a vasúttársaság, és a jelentősebb hulladéklerakatokra (amelyek esetenként több ezer köbméter szeméthalmot jelentenek) is önálló eljárásrend vonatkozik - közölték.

A jelenlegi jogszabályok szerint az ingatlan tulajdonosa felelős a területén található hulladékért, de hangsúlyozandó, hogy a vasúti területeken és a nyílt pálya közelében található illegális szemétlerakók nem a MÁV tevékenységéből származnak. A több 10 ezer köbméterre tehető hulladékmennyiség jellemzően lakossági, kommunális hulladékból, használt műszaki cikkekből, építési törmelékből és zöldhulladékból tevődik össze.

A közlemény szerint a vasúttársaság tavaly 165 millió forintot költött az illegális szeméthalmok felszámolására és 8850 tonnát szállíttatott el vasúti területekről országszerte. A legnagyobb, a budapesti, Rákospatak utcai illegális hulladéklerakó volt, ahonnan 4666 tonna, míg Szajolból 2698 tonna gazdátlan szemét elszállításáról kellett gondoskodnia, de sok más helyszínről is elvitette a mások által elhagyott szemetet.

A vasúttársaság elkészítette az illegális hulladékhalmok felszámolásáról szóló stratégiáját, jelenleg több helyszínen folynak előkészítő felmérések, valamint beszerzési és közbeszerzési eljárások. Ezenkívül a MÁV főtámogatói részvételével a múlt év őszén megtartott Ökoindustria kiállításon az illegális szemétlerakással kapcsolatos problémákat nemcsak felvetette a vasúttársaság, de a felszólaló döntéshozókkal és érintettekkel egyetértésben munkacsoport létrehozását is kezdeményezte a helyzet kezelése érdekében. A munkacsoport vezetésével várhatóan októberben kezdődnek azok a szélesebb körű egyeztetések, amelyek a szükséges jogszabály-módosítási csomagot és az illegális hulladéklerakás megelőzésére, felszámolására vonatkozó akciótervet készítik elő.

A MÁV szerint látványos eredményt elérni azonban csak tudatosabb társadalom, tudatosabb lakóközösség közreműködésével lehet.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×