Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerint szélesíteni kellene a fiatalok vezetési ismereteit már a középiskolában, ezzel a céllal hozták létre a KRESZ-faktor nevű programot. A friss jogosítványos, 17-25 év közötti sofőrök közlekedésének biztonságosabbá tételét célzó KRESZ-Faktor vetélkedőt idén is megszervezi a Hungaroring Sport Zrt.
Oberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályának vezetője szerint a KRESZ oktatási anyagba való illesztése lenne a jövő. Sőt már évtizedek óta el kellett volna kezdeni nem csak a középiskolákban, hanem az általános iskolákban is a közlekedésre való nevelést, mivel a kezdő gépjárművezetők nagyjából kétszer annyi balesetet okoznak, mint rutinosabb társaik.
Kockázati tényezők
Oberling József szerint "jellemzően a 17-24 éves korosztályba tartozókról van szó, olyanokról
akik a saját képességeiket jócskán túlbecsülik, és a közlekedésben rejlő veszélyeket alul becsülik.
Ennek a kettősnek van egy nagyon veszélyes elegye, mert vállalnak olyan kockázatokat, amelyeket még egy jó vezetői képességekkel rendelkező gépkocsivezető is nehezen tudna elhárítani, de ők gyakorlatlanságuk folytán beleesnek". Ezek a vezetéstechnikai hibák gyakorlással kikerülhetőek lennének.
A szakember szerint ha elmennének egy olyan tanpályára, adott esetben a Hungaroringre, ahol ennek megvannak a biztonságos feltételei, akkor megérezhetnék a sebesség mámorát, veszélyek nélkül is.
A kezdő sofőrök nagyobb baleseti kockázata Európa-szerte probléma. Magyarországon a friss jogosítványosok az összes jogosítványosnak körülbelül 4-5 százalékát teszik ki. A balesetokozási arányuk ennek épp a duplája, 8-10 százalék évente.
Ebből látszik, hogy legalább kétszeresen veszélyeztettek, és maguk is veszélyeztetik a közlekedést.
Statisztika és szemlélet
"A statisztikák szerint a fiatalok elsősorban a nem megfelelő sebességmegválasztás, manőverezési problémák, illetve irányváltási, előzési problémák miatt szenvednek balesetet. Ezek közül jó néhány adódhat abból, hogy bár megszerezték a jogosítványt, nem ismerik megfelelően a KRESZ-t. Ezért gondoljuk úgy, hogy nem csupán a vezetéstechnikai gyakorlatok fontosak, hanem az elmélet, és a szemléletformálás is. Ebben segíthet a KRESZ-Faktor, amelyet tavaly hagyományteremtő célzattal hívtunk életre. Ezen túlmenően pedig hosszú távon szeretnénk elérni, hogy a közlekedésbiztonságra nevelés, a környezettudatos közlekedésre nevelés a közoktatás része lenne." - mondta Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.
Michelisz Norbert: nem menő a közutakon versenyezni
Michelisz Norbert autóversenyző több kezdeményezés arca és a biztonságos közlekedés nagykövetének számít. Az InfóRádiónak azt mondta: kiemelten fontosnak tartja, hogy a fiatalok is kellő felelősséggel üljenek volán mögé.
"Nem menő a közutakon versenyezni és gyorsan hajtani és felelősség nélkül viselkedni, mert nemcsak saját magukkal, a velük utazókkal, hanem a közlekedés többi résztvevőjével szemben is komoly felelőséggel tartoznak, ugyanis egy rossz döntés vagy egy rossz helyzetfelismerés a közutakon megpecsételheti a saját, vagy akár más balesetben résztvevő életét is" - tette hozzá.