Végre kiderült, mi okozta a tavaly decemberi Pillangó utcai metróbalesetet. A Zoom megszerezte a Közlekedésbiztonsági Szervezet jelentését, eszerint a kedvezőtlen időjárás és a sínre tapadt falevek okozták a balesetet. Emberi mulasztás nem történt a dokumentum szerint, de van pár érdekes megállapítás.
Az eset a jelentés szerint:
- A másik szerelvénybe csúszó vonat az Örs vezér téri indulást követően 356 méter megtételével 57,9 km/h sebességig gyorsult fel, majd a jármű saját lendületéből gurult tovább 341 métert a korábbi sebességét tartva, és ezután – egy kis mértékű gyorsítást követően – megkezdődött a fékezés.
- Ekkor a két metrószerelvény között mintegy 350 méter volt a távolság.
- A vonat a faleveles, párás és felfagyott pályán megcsúszott, majd álló kerekekkel csúszott az ütközésig.
- A kerekek sebességének nullára csökkenésével közel azonos időben megkezdődött a jármű automatikus vészfékezése is. Mindez azonban a vonat sebességére már nem volt érdemi hatással, a kerekek álló helyzete miatt. Az ütközés a számítások szerint 18-20 km/h sebességgel következett be.
Nem volt elég a tisztítás
Az eseményt megelőző napokban összesen négy vonat nem tudott megállni a Pillangó utca állomáson, valamint több vonat veszítette el a kapcsolatot a pálya oldali rendszerekkel, szintén a pálya csúszóssága miatt – áll a jelentésben.
A három nap alatt a szél folyamatosan a pályára fújta a leveleket, amiket a metrókocsik kerekei szétpréseltek, síkos, olajos anyagot kenve a sínekre. És bár a BKV utasította a pályafenntartókat a levelek összeszedésére, a vasúti pálya homokkal való felszórására és a sínek csiszolással való megtisztítására, ezek nem voltak elegendőek a helyzet javítására.
Az elektronika szerint állt a kocsi
A vonat műszaki berendezései nem hibásodtak meg, de a kocsik automatikája állásként érzékelte a csúszást. A vészfékezés után ugyanis a kerekek sebessége azonos lett (nulla, megálltak), amiből a szerelvény csúszásvédelmi elektronikája arra következtetett, hogy a jármű megállt.
A jelentés szerint a baleset a vonat drasztikus megcsúszása miatt következett be, azt pedig a kedvezőtlen időjárás okozta. A rendkívül alacsony tapadás a jármű jelenlegi berendezéseivel nem volt kompenzálható.
A KBSZ javasolatokat tett a BKV-nak a további hasonló esetek elkerülésére.