eur:
411.21
usd:
394.16
bux:
79406.12
2024. november 22. péntek Cecília
Drasztikus sebességkorlátozás jöhet a városokban

Drasztikus sebességkorlátozás jöhet a városokban

Az uniós tagállamok vállalták, hogy megvizsgálják annak lehetőségét, hogy a városi területeken 30 kilométer/órában korlátozzák a sebességet. A magyar fejlesztési tárca is támogatandónak tartja a kezdeményezést, de arról nincs szó, hogy minden lakott területen csökkenne a megengedett sebesség.

Idén márciusban Máltán találkoztak az Európai Unió közlekedésért felelős miniszterei, és Violeta Bulc közlekedésért felelős biztos azt mondta, hogy az EU tagállamainak meg kell vizsgálniuk annak a bevezetését, hogy

a városi területeken 30 kilométer/órában korlátozzák a sebességet.

A máltai találkozón azt a célt tűzték célul, hogy 2020 és 2030 között a kiinduló érték felére kell csökkenteni a súlyos sérültek számát a közlekedésben. Az aláírók egyebek mellett vállalták, hogy az érintett ágazati szereplőkkel közösen megvizsgálják a sebességkorlátozási övezetek kiterjesztésének lehetőségét is. Így a jelenleginél több magas kockázatú területen lehetne érvényben legfeljebb 30 km/órás megengedett sebesség, különösen ott, ahol emberek dolgoznak, kerékpároznak, vagy ahol gyerekek játszanak - írtuk akkor.

Bár Magyarországon 2012-ig folyamatosan csökkent a sérüléssel járó közúti balesetek száma, azóta inkább stagnáló, sőt néha még növekvő értékek jellemzőek. Idén az első félévben a sérüléssel járó balesetek száma 3,8 százalékkal csökkent.

A Napi.hu most megkérdezte, hogy itthon van-e a döntéshozói akarat a 30-as zónák kiterjesztésére.

"A korlátozott sebességű övezetek további alkalmazása, terjesztése közlekedésbiztonsági szempontból is támogatandó. 

A korlátozás tömeges alkalmazása azonban nagymértékben szűkítené a hálózat átbocsátó képességét, ami hosszú távon jelentős torlódásokat eredményezhetne. Ez végső soron a szabálykövetési hajlandóság visszaszorulásához vezethetne, így akár kontraproduktív intézkedés is lehet" - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszában. 

A hatályos hazai szabályozás is lehetőséget ad csillapított forgalmú és korlátozott sebességű övezetek kialakítására ("Lakott terület kezdete" táblára elhelyezett "Sebességkorlátozás" tábla, "Korlátozott sebességű övezet", "Lakó-pihenő övezet" jelzőtábla). A tapasztalatok szerint a tervezők, közútkezelők, települési önkormányzatok élnek is ezzel a megoldással, jellemzően a történelmi városrészekben, a városközpontokban, a jól elkülönített lakóterületeken és az üdülő/pihenő övezetekben.

A közeljövőben vélhetően újabb és újabb zónákban korlátozzák majd a sebességet 30 kilométer/órára, arra azonban nem kell számítani, hogy egységes szabályozás jön, vagyis a városi sebesség egyelőre 50 kilométer/óra marad.

Címlapról ajánljuk

Alapvető akadályokba ütközik Benjamin Netanjahu tényleges felelősségre vonása - nemzetközi jogász

A korábbi fenyegetését beváltva csütörtökön nemzetközi elfogatóparancsot adott ki a hágai Nemzetközi Bíróság Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök, Joáv Galant volt védelmi miniszter és Mohammed Deif, a Hamász – izraeli források szerint – már likvidált katonai vezetője ellen. Tóth Norbert nemzetközi jogász az InfoRádióban tette világossá, Izrael nem része annak a statútumnak, amely alapján értesítést küldtek 125 országnak az izraeli miniszterelnök eljárás alá vonásáról.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Emelkedő parkolási díj, városi terepjárók dupla összege és hétvégi fizetőövezetek - Újabb javaslatok érkeztek a főváros elé

Emelkedő parkolási díj, városi terepjárók dupla összege és hétvégi fizetőövezetek - Újabb javaslatok érkeztek a főváros elé

Karácsony Gergely péntek délben bejelentést tett a parkolási rendszerváltó csomagjáról. Később aztán felkerült konkrét 12 oldalas javaslata, melyből további javaslatai is megismerhetőek. Ebből kiderült, hogy a zöld rendszámos autókat érintő szigor mellett új intézkedéseket tenne a főpolgármester Budapest parkolását illetően: általánosan magasabb parkolási díjak, a városi terepjárók diszpreferálása (1,8 tonna belső égésű motor esetén és 2 tonna elektromos autók esetén), belvárosban hétvégi parkolási díj. Fontos fejlemény az eddigi bejelentésekhez képest, hogy javaslata 2026. január 1-től venné el a zöldrendszámos autók ingyenes parkolási lehetőségét.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×