A magyar háztartások környezettudatosságát vizsgálta a Rendi takarítóközvetítő cég felmérése, amely szerint tízből nyolc vevőt ugyan érdekel, hogy a megvásárolandó termék milyen összetevőket tartalmaz, de csak tízből ketten nézik meg minden egyes alkalommal, hogy mit tesznek a kosarukba.
A 18-25 éves korosztálynál a legmagasabb az érdektelenség,
23 százalékuk soha nem vizsgálja meg a címkét.
Az online takarítás rendelést biztosító portál kutatása alapján a legtöbben a higiéniai és kozmetikai termékek – tusfürdő, sampon, dezodor, smink – alkotóelemeit helyezik nagyító alá. A tisztítószerek környezetre és egészségre gyakorolt hatása a megkérdezettek felét foglalkoztatja: tízből nyolcan kimondottan a környezetvédelem érdekében választanak öko terméket, de akadnak olyanok is, akik inkább a vegyszerek egészségkárosító hatásától tartva döntenek így. Ennek ellenére a válaszadók egyharmada nem tesz semmilyen óvintézkedést, ha vegyi anyagot használ, és
csupán minden második ember visel takarításkor gumikesztyűt.
Azoknak az aránya pedig elenyésző, akik maszkot is felhelyeznek ilyenkor.
Bár elviekben ügyelünk környezetünkre, a vevők kétharmada még mindig csak akkor veszi meg a bio változatot, ha nagyjából ugyanolyan árban van, mint normál társai, és csak 20 százalékuk hajlandó hazavinni egy drágább terméket. Jellemzően havi 1-2 ezer forinttal vagyunk hajlandók többet költeni zöld termékekre, de tízből egy válaszadónak akár havi 6-10 ezer forintot is megér, hogy környezetbarát termék kerüljön otthonába.
Már nem hiszünk a reklámoknak
A Rendi felmérésében megkérdezettek közül tízből hatan használtak már környezetkímélő, házilag készült, vegyszermentes tisztítószereket, és a többség elégedett volt az eredménnyel.
„Ami ennél is biztatóbb, hogy bár tízből ketten még nem szereztek személyes tapasztalatot, de nyitottak”– mondta Csillik Timur, a Rendi ügyvezető igazgatója.
A saját receptek közül az ecetes vízkőoldás, a szódabikarbóna használata, illetve a mosószódás és –diós mosás a leggyakoribbak.
A felmérés szerint főként a konyhában, az étkezőben és a gyerekszobában tartjuk fontosnak a vegyszermentes takarítást, a válaszadók egyharmada ugyanakkor már az egész otthonában így végzi a házimunkát.
Tisztítószer vásárlásakor a legfontosabb szempont a személyes tapasztalat,
ezt követi az összetétel. Az ár csupán a harmadik helyen áll a rangsorban, a reklámok üzenetei helyett pedig inkább az ismerősök ajánlásainak hiszünk.
„Nemcsak a takarítószereknél, a takarító kiválasztásában is az ismerősök szava dönt. Sokakban megfogalmazódik az igény, hogy másra bízza a piszkos munkát, de még mindig jó páran vannak, akik bizalmatlanok a takarítókkal szemben. Esetünkben is általában akkor törik meg a jég, ha egy ismerős kipróbálja, és ajánlja cégünk takarítóit” – tette hozzá Csillik Timur.
Ezek a szempontok számítanak tisztítószer vásárlásakor:
- Személyes tapasztalat
- Összetevők
- Ár
- Ismerősök véleménye, ajánlása
- Reklám
- Csomagolás, dizájn
Ezeket a házi praktikákat ismerjük és alkalmazzuk leggyakrabban:
- Ecetes vízkőoldás
- Szódabikarbónás mosás, takarítás
- Mosószóda, mosódió használata
Leggyakoribb környezetvédelmi gyakorlatok otthon:
- Szelektív hulladékgyűjtés
- Víztakarékosság
- Szemetelés mellőzése
- Használt elemek, feleslegessé vált elektromos berendezések, izzók elszállítása a megfelelő gyűjtőpontra
- Árammal való takarékoskodás