Infostart.hu
eur:
398.12
usd:
344.16
bux:
101786.08
2025. augusztus 6. szerda Berta, Bettina
Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Kockázatosan sokat túlóráztatja a BKV a járművezetőket, van olyan, aki már a nyár elején 200-at begyűjtött a törvényes, éves 300-órás keretből – közölte az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ a napokban hivatalos tájékoztatást kért a vezérigazgatótól: van-e komoly stratégiája a cégnek a létszámhiány megszüntetésére vagy mindössze további túlóráztatással igyekszik ellátni a szolgáltatást, például a vizes VB miatti plusz feladatokat is.

Levélben kért pontos kimutatást a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) – a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ) nevében – a cég vezérigazgatójától, Bolla Tibortól, hogy melyik ágazatban, mennyi túlórát használtak már fel a dolgozók a törvényes éves 300-as keretből.

Nem véletlen, hogy az EKSZ elszámoltatja a cégvezetőt, a szakszervezetnél ugyanis megtudták, hogy egyre több sofőrnek emelkedett hirtelen 200 fölé a túlórája - közölte Nemes Gábor. A szakszervezeti elnök szerint erősen aggályos, hogy még csak nyár közepe van, és a járművezetők jelentős része már most elhasználta az éves kerete nagyobb részét. Nemes leszögezi:

a munkáltató akkor sem engedélyezhet ésszerűtlenül sok túlórát, ha azt a munkavállaló a plusz pénz reményében maga kéri,

hiszen nemcsak az alkalmazottak, hanem az utasok biztonságára is figyelni kell. Márpedig agyonhajszolt járművezetőket kockázatos forgalomba küldeni. A szakszervezet pontos kimutatást kért a vezérigazgatótól: melyik ágazatban mennyi túlóra gyűlt össze.

Mint ismert, a fővárosi közlekedési cégnél is egyre nagyobb a munkaerőhiány, és

mivel nincs tömeges jelentkezés – hiába a mesésre festett fizetésekről szóló propaganda –, a cégvezetés a régiek túlóráztatásával igyekszik betömni a szolgáltatásban egyre több helyen keletkező lyukat.

Nemes szerint a járművezetők egy része nem maga kéri, hanem mindössze vállalja a felkínált plusz órákat, de félő, hogy a létszámhiány miatt egyre többször kényszerül majd a vezetőség utasítani – „vezényelni" – túlmunkára a sofőröket. Volt már ilyen korábban, nem is egyszer – emlékeztet az elnök. A járművezetők a cégnél azonban

nemcsak fáradtak, hanem elkeseredettek is,

mert még csak reményt sem látnak arra, hogy belátható időn belül javulhatnak a körülmények, és megbízhatóan emelkedhetnek a bérek – jegyzi meg az elnök.

Nemes felidézi: a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége – amelynek az EKSZ is a tagja – a közelmúltban kezdeményezte a jövő évi bértárgyalások elindítását azért, hogy legalább a jövőre újra emelkedő fizetés reményével is maradásra lehessen bírni a BKV-tól – és a többi városi közlekedési vállalattól - menni készülő munkavállalókat.

Ez a korai kezdés nem kerülne a cégnek és a tulajdonosnak, a fővárosi önkormányzatnak egyetlen fillérjébe sem, ám jó üzenet lett volna a munkavállalóknak. A vezérigazgató azonban még ezt a biztató gesztust sem vállalta, jogi igazgatója által üzente levélben, hogy „idő előtti"a bérekről tárgyalni – emlékeztet Nemes azt kérdezve,

mikor időszerű a bérekről tárgyalni, ha nem most,

amikor dolgozók tucatjai készülnek elhagyni a süllyedő hajót, s újak egyelőre nem akarnak felszállni rá. Eközben a cég a 3-as metró felújítása miatti pótlás előtt is áll, amit az egyre fogyatkozó BKV-s járművezetőkkel képtelen lesz megoldani – véli az elnök. Igaz, egyfajta belső ösztönzőnek meghirdették a cégnél, hogy egyszeri, néhány tízezer forintos

„fejpénzt" fizetnek annak, aki új embert hoz.

A BKV-nál uralkodó állapotokat azonban senki sem ajánlja jó szívvel az ismerőseinek, így ez az akció egészen biztosan nem fogja megoldani a lassan kritikussá váló helyzetet.

A szakszervezeti vezető attól tart, hogy a létszámhiány megszüntetésére a BKV vezetésének nincs komoly stratégiája, és olyan helyi tűzoltással próbálkozik, amibe beletörhet a bicskája. Ilyen lehet például a törvénytelenül sok túlóra. A szakszervezet azonban azt nem fogja hagyni, hogy a munkáltató túlhajszolja az embereket, ha másként nem, akkor bírósági úton fogja megakadályozni a törvénytelen mértékű túlóráztatást.

Az EKSZ azonban egyelőre várja az őszinte, tényszerű kimutatást a cégvezetőtől, és az adatoktól teszi függővé a további lépéseket, ha szükséges - áll a szervezet közleményében.

Címlapról ajánljuk

Tüzérségi támadás érte a német Bürgergeldet

A feltétel nélküli alapjövedelem a korábbi Scholz-kormány egyik legjelentősebb szociális jellegű döntése volt. A korábbi Hartz IV. támogatás "utódaként" jött létre a rászorultak segítésére hivatott "Bürgergeld", mostanra azonban kiderült, hogy túl sokba kerül.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.06. szerda, 18:00
Szécsényi Gábor
Az Autó című autós magazin főszerkesztője
Kijött a hét egyik legfontosabb adata - Esett Amerika

Kijött a hét egyik legfontosabb adata - Esett Amerika

Tegnap meredek felpattanást láthattunk az amerikai tőzsdéken a pénteki leolvadást követően, ez a két nap jól mutatja, hogy vélhetően mi vár ránk a következő hetekben: a korábbi hónapokban látottnál magasabb volatilitásra lehet számítani a piacokon, amíg a várható kamatcsökkentés hatása és a gyenge gazdasági kilátások között lavíroznak a befektetők. Ami a mai napot illeti, a kedvező hangulatú ázsiai kereskedést követően Európában is emelkedést láthattunk, a magyar tőzsdén sincs hiány izgalmakból, hiszen az erős második negyedéves gyorsjelentést követően bár nincs nagy ugrás az OTP árfolyamában, de így is új történelmi csúcsra került a részvény. Komoly ralit láthatunk viszont a Duna House részvényénél, már több mint 6 százalékkal került feljebb az árfolyam. A vártnál rosszabb lett viszont az amerikai ISM szolgáltatószektori beszerzésimenedzser-indexe, aminek hatására csökkent a lelkesedés az amerikai tőzsdéken, az arany pedig ismét emelkedni kezdett. A kereskedés végén esést jeleztek a vezető amerikai indexek.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×