Infostart.hu
eur:
399.97
usd:
342.8
bux:
99454.88
2025. július 14. hétfő Örs, Stella
Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Az utasbiztonságot veszélyezteti a sok túlóra a BKV-nál

Kockázatosan sokat túlóráztatja a BKV a járművezetőket, van olyan, aki már a nyár elején 200-at begyűjtött a törvényes, éves 300-órás keretből – közölte az Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ a napokban hivatalos tájékoztatást kért a vezérigazgatótól: van-e komoly stratégiája a cégnek a létszámhiány megszüntetésére vagy mindössze további túlóráztatással igyekszik ellátni a szolgáltatást, például a vizes VB miatti plusz feladatokat is.

Levélben kért pontos kimutatást a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) – a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (VKSZSZ) nevében – a cég vezérigazgatójától, Bolla Tibortól, hogy melyik ágazatban, mennyi túlórát használtak már fel a dolgozók a törvényes éves 300-as keretből.

Nem véletlen, hogy az EKSZ elszámoltatja a cégvezetőt, a szakszervezetnél ugyanis megtudták, hogy egyre több sofőrnek emelkedett hirtelen 200 fölé a túlórája - közölte Nemes Gábor. A szakszervezeti elnök szerint erősen aggályos, hogy még csak nyár közepe van, és a járművezetők jelentős része már most elhasználta az éves kerete nagyobb részét. Nemes leszögezi:

a munkáltató akkor sem engedélyezhet ésszerűtlenül sok túlórát, ha azt a munkavállaló a plusz pénz reményében maga kéri,

hiszen nemcsak az alkalmazottak, hanem az utasok biztonságára is figyelni kell. Márpedig agyonhajszolt járművezetőket kockázatos forgalomba küldeni. A szakszervezet pontos kimutatást kért a vezérigazgatótól: melyik ágazatban mennyi túlóra gyűlt össze.

Mint ismert, a fővárosi közlekedési cégnél is egyre nagyobb a munkaerőhiány, és

mivel nincs tömeges jelentkezés – hiába a mesésre festett fizetésekről szóló propaganda –, a cégvezetés a régiek túlóráztatásával igyekszik betömni a szolgáltatásban egyre több helyen keletkező lyukat.

Nemes szerint a járművezetők egy része nem maga kéri, hanem mindössze vállalja a felkínált plusz órákat, de félő, hogy a létszámhiány miatt egyre többször kényszerül majd a vezetőség utasítani – „vezényelni" – túlmunkára a sofőröket. Volt már ilyen korábban, nem is egyszer – emlékeztet az elnök. A járművezetők a cégnél azonban

nemcsak fáradtak, hanem elkeseredettek is,

mert még csak reményt sem látnak arra, hogy belátható időn belül javulhatnak a körülmények, és megbízhatóan emelkedhetnek a bérek – jegyzi meg az elnök.

Nemes felidézi: a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége – amelynek az EKSZ is a tagja – a közelmúltban kezdeményezte a jövő évi bértárgyalások elindítását azért, hogy legalább a jövőre újra emelkedő fizetés reményével is maradásra lehessen bírni a BKV-tól – és a többi városi közlekedési vállalattól - menni készülő munkavállalókat.

Ez a korai kezdés nem kerülne a cégnek és a tulajdonosnak, a fővárosi önkormányzatnak egyetlen fillérjébe sem, ám jó üzenet lett volna a munkavállalóknak. A vezérigazgató azonban még ezt a biztató gesztust sem vállalta, jogi igazgatója által üzente levélben, hogy „idő előtti"a bérekről tárgyalni – emlékeztet Nemes azt kérdezve,

mikor időszerű a bérekről tárgyalni, ha nem most,

amikor dolgozók tucatjai készülnek elhagyni a süllyedő hajót, s újak egyelőre nem akarnak felszállni rá. Eközben a cég a 3-as metró felújítása miatti pótlás előtt is áll, amit az egyre fogyatkozó BKV-s járművezetőkkel képtelen lesz megoldani – véli az elnök. Igaz, egyfajta belső ösztönzőnek meghirdették a cégnél, hogy egyszeri, néhány tízezer forintos

„fejpénzt" fizetnek annak, aki új embert hoz.

A BKV-nál uralkodó állapotokat azonban senki sem ajánlja jó szívvel az ismerőseinek, így ez az akció egészen biztosan nem fogja megoldani a lassan kritikussá váló helyzetet.

A szakszervezeti vezető attól tart, hogy a létszámhiány megszüntetésére a BKV vezetésének nincs komoly stratégiája, és olyan helyi tűzoltással próbálkozik, amibe beletörhet a bicskája. Ilyen lehet például a törvénytelenül sok túlóra. A szakszervezet azonban azt nem fogja hagyni, hogy a munkáltató túlhajszolja az embereket, ha másként nem, akkor bírósági úton fogja megakadályozni a törvénytelen mértékű túlóráztatást.

Az EKSZ azonban egyelőre várja az őszinte, tényszerű kimutatást a cégvezetőtől, és az adatoktól teszi függővé a további lépéseket, ha szükséges - áll a szervezet közleményében.

Címlapról ajánljuk
Viharok után dübörgés – most indul be igazán a nyári balatoni szezon

Viharok után dübörgés – most indul be igazán a nyári balatoni szezon

Összességében minden feltétel adott egy jó nyári szezonhoz – mondta az InfoRádióban Pach Gábor. A Balatoni Kör elnöke arról is beszélt, hogy a V4-tagországokból különösen sok vendég érkezik a Balaton-parti településekre, de a külföldi vendégéjszakák száma még tovább növelhető.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.15. kedd, 18:00
Karácsony Gergely
Budapest főpolgármestere
50 napos határidőt kapott Oroszország - Hogyan reagálnak a piacok?

50 napos határidőt kapott Oroszország - Hogyan reagálnak a piacok?

A hétvége legfontosabb híre volt, hogy Donald Trump 30 százalékos vámot vetett ki az Európai Unióra, ami nagyobb az előzetesen vártnál. Ennek megfelelően estek a tőzsdék Európában, ám a magyar tőzsdén az európai átlaghoz képest csak kisebb esés látszott. Eközben Amerikában egyre feljebb kerülnek az indexek. Javítja valamelyest a hangulatot a tőzsdéken, hogy az Egyesült Államok vezetője megelégelte az orosz-ukrán háború lezárása körüli tétlenséget, ezért súlyos fenyegetést küldött a moszkvai politikai elitnek. Gazdasági események szempontjából a vámháborús fejlemények mellett nem várható a hét első napján nagyobb piacmozgató hír, kedden azonban elkezdődik a második negyedéves gyorsjelentési szezon az USA-ban a nagybankok jelentéseivel, emellett pedig fontos inflációs adatok is érkeznek majd.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. július 14. 21:39
×
×
×
×